Gold of Laplands nyhetsbrev 7 april  2016

Gold of Laplands nyhetsbrev 7 april 2016

Hej alla vänner i Gold of Lapland!

I veckans nyhetsbrev lyfter vi upp våra medlemmar som synts i media på senaste tiden. Bl a har Världens Längsta Linbana hamnat på 18:e plats bland världens coolaste linbanor av sidan American Express Essentials.(Foto: Marit Åsén).  Läs också om Tjamstanbackarnas lyckade säsong, Granö Beckasin och Lycksele Djurpark som alla synts i TV och press.
Jag vill också puffa för en kostnadsfri digital utbildning i Skellefteå med start i maj och vår egen årsstämma som alla medlemmar är välkomna på, det blir den 18 maj i Åmliden.

VILKA COOLA OCH FRAMÅT MEDLEMSFÖRETAG VI HAR!
Världens Längsta Linbana
American Express Essentials har utsett de 19 coolaste linbanorna i världen och på 18:e plats hittar vi Världens Längsta linbana. Kolla in hur de har presenterat denna lista och detta har gått ut till american express medlemmar. Vi la upp det på vår egen facebook och hittills har 5678 personer sett inlägget!

Tjamstanbackarna - både i Norran och lokala nyheternaLäs reportaget i Norran -  http://norran.se/nyheter/tjamstanbackarna-i-mala-slar-nya-rekord-561353

Tjamstanbackarna i Malå är länets tredje största skidanläggning. Efter flera års tillbakagång går anläggningen nu bättre än någonsin och miljoner har satsats på övervakning av backarna. Se inslaget på TV
8H1A9971_Ricke1875

Lycksele djurpark

Reportage i Folkbladet om "Turister från världens alla hörn på besök i djurparken" - http://www.folkbladet.nu/1585096/turister-fran-varldens-alla-horn-pa-besok-i-djurparken

Granö BeckasinI TV 4:s morgons sändning pratades om om hur svensk narut lockar turister och ett inslag från Granö Beckasin visades. http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/svensk-natur-lockar-turister-3332956

Vi är jättestolta över er alla och om ni andra också har nyheter ni vill få ut eller har synts i media så hör av er!
Vi vill också passa på att uppmana er att när ni gör inlägg på facebook och Instagram får ni gärna "hashtagga" #goldoflapland. På så sätt hjälps vi åt att lyfta vår destination.

BESÖKSGUIDEN 2016 - GRATIS MEN KOLLA ERA UPPGIFTER PÅ GOLDOFLAPLAND.COM!
Vi kommer att producera en besöksguide för 2016. Besöksguiden kommer att se lite annorlunda ut från tidigare år, vilket vi hoppas kommer att vara positivt för våra besökare. Ni får vara med gratis i besöksguiden och information till den kommer att plockas från www.goldoflapland.com. Kontrollera att ni finns där ni vill finnas och kontrollera särskilt kontaktuppgifter och webbadresser samt att ni finns under de kategorier där ni vill synas: BO, ÄTA, GÖRA. Stöttande företag kommer också att exponeras i besöksguiden, då med annonsplats som innehåller logotyp. Alla ändringar samt logotyper från stöttande företag skickas till beatrice.bergqvist@goldoflapland.com senast 20 april.

VÄLKOMMEN PÅ GOLD OF LAPLANDS ÅRSSTÄMMA 18 MAJ ÅMLIDEN
Notera i era kalendrar datum för årsstämman. Inom någon vecka kommer inbjudan med program och alla medlemmar är välkomna att delta.

KOSTNADSFRI UTBILDNING VIA DIGITALAKADEMIN

Vi har tidigare tipsat om detta och nu kommer en utbildningsserie att förläggas till Skellefteå med kickoff den 23 maj och sedan erbjuds det 4 moduler med olika innehåll. Passa på att höj er kunskap! Mer information och anmälan görs på https://events.withgoogle.com/digitalakademin/utbildningar/

Modul 1 Närvaro Online.
I den första av de fyra modulerna presenteras fördelarna med att ha en närvaro online och du får kunskapen och verktygen för att skapa en hemsida. Oavsett om du skapar en ny hemsida eller om du byter ut din plattform är det viktigt att ha en genomtänkt basstruktur för att undvika problem när företaget växer.I modulen kommer Googles partnerbyrå lära dig hur din hemsida bör byggas upp och vad den borde innehålla. Dessutom kommer du att få reda på hur du hittar nya kunder och hur du kan kommunicera ditt budskap till dem.Modulen omfattar följande verktyg: Google My Business, upprättning av hemsida och CMS, samt webbdesign.

Modul 2 Få fler kunder
Hur får du dina besökare att omvandlas till nya kunder? Du tjänar ingenting på att enbart driva trafik till din webbplats, utan på kunder som handlar hos dig. Med några få knep kan du öka omsättningen från din hemsida utan att spendera mer på marknadsföring. Nyckeln är att sätta sig in i hur kunden tänker - det handlar mycket om användarvänlighet. Den andra modulen ger dig insikt i kunders beteende på nätet. Du kommer att lära dig att behärska olika verktyg som kan hjälpa dig att optimera din webbplats för att bäst möta din kunds beteende.
Modulen omfattar följande verktyg: Web Analytics, teorier om kundbeteende och användarvänlighet på nätet.

Modul 3 Driv trafik till din hemsida
Hur får du besökare till din hemsida? Modul tre granskar ett antal olika online-kanaler och ger dig förståelse för hur dessa samverkar i kundens köpprocess. Syftet med modulen är att du ska lära dig att driva relevant trafik till din hemsida.
Modulen omfattar följande verktyg: Sökmotoroptimering (SEO), marknadsföring via sökmotorer, sociala medier och mobil marknadsföring.

Modul 4 Implementering och utveckling
I den fjärde och sista modulen kommer du att få en inblick i var och hur ditt företag kan utvecklas
ytterligare. Modulen kommer ge dig en uppfattning om hur du kan följa ditt företags framgång.
Modulen omfattar: En genomgång av ämnen såsom digital infrastruktur, sociala medier, e-postmarknadsföring, säkerhet online och gradvis internationalisering av sidan.

REGIONALT TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM FÖR VÄSTERBOTTENS LÄN 2016 - 2019 ÄR KLART

Som vi berättat tidigare så lämnade Gold of Lapland in ett remissvar till detta program. Bianca Byring på regionala kollektivtrafikmyndigheter berättar att de fick många bra synpunkter och förslag, 26 remissvaren och gjorde ganska stora ändringar jämfört med remissversionen.För er som är intresserade finns alla remissvar och regionala kollektivstrafiksmyndighetens svar i bilaga till detta nyhetsbrev.

Den 23 mars antogs programmet och här kan ni läsa hela programmet,

Under hösten kommer Kollektivtrafikmyndigheten, Region Västerbotten att ordna en Kollektivtrafikens dag under hösten, med inbjudan brett till organisationer, myndigheter och politiker i länet. Dagen kommer handla i första hand om arbetet med att genomföra det beslutade programmet och uppnå de antagna målsättningarna. Det blir ett tillfälle för fortsatt dialog och samordning. Tanken är att ha årliga Kollektivtrafikens dag i Västerbotten.

Alla våra tidigare nyhetsbrev att läsa för alla online. Klicka här

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av drygt 80 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Vindeln, Robertsfors, Skellefteå,Vindeln, Sorsele och Arvidsjaur.

Gold of Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet INTILL - INNOVATIV TURISM I LAPPLAND.

Gold of Lapland, Hemavan Tärnaby och South Lapland har beviljats ett samverkansprojekt för att utveckla turismen i den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina,Åsele, Dorotea och Strömsund.