( Foto: Rianne Kindt ) Floriane Colonnier, ägare av Horses of Taiga i Svansele, ser positivt på framtiden.

Egenföretagaren Floriane Colonnier tror på en mer hållbar framtid: "Nu har vi inget val, vi måste leva mer hållbart"

Sommarsäsongen står för dörren hos turridningsföretaget Horses of Taiga i Svansele, och pandemin till trots frodas en tro om en mer hållbar framtid. "Nu har vi inget val, vi måste leva mer hållbart och det är dags för hållbar turism på riktigt. Hållbarhet är inte marknadsföring, utan en livsstil och ett sätt att se på livet", säger Floriane Colonnier.

Sedan sommaren 2016 arbetar hon med besökare från hela världen, som kommer för att följa med på ridturer i skogarna runt Svansele. Sedan hon var fem år gammal har hon drömt om att bo i Lappland, och sedan hon var sex år har hon ridit hästar.
– Så att kombinera dessa två passioner var självklart! Jag ville starta mitt eget turridningsföretag för att dela med mig av mina passioner: hästar, natur, djur, skog… och utifrån det också hur viktigt det är att vi skyddar allt detta på bästa sätt, berättar Floriane Colonnier.

Sommarsäsongen för företaget har blivit allt starkare, och de senaste två vintersäsongerna har antalet långturer tredubblats. Det är en brokig skara besökare som blandas.
– På korta turer är det många svenskar, både vana ryttare men också familjer som vill ha roligt tillsammans. Vi har besökare från Tyskland, Frankrike, Nederländerna, USA, Australien, Sydafrika…

Hur har din verksamhet påverkats av Covid19?
– Vintersäsongen avslutades två veckor tidigare än vanligt. Detta för att gästerna – från Frankrike och Nederländerna – inte fick flyga hit. De har ombokat till nästa år. Sommarsäsongen kommer också att vara mycket ovanlig. Nästan alla gäster som borde komma från utlandet har avbokat sina långturer, speciellt de som kommer utifrån Europa. Därför har jag ändrat mycket och planerar för en sommar med framförallt korta turer samt dagsturer med västerbottningar.

Pandemin har väckt frågor kring bland annat hållbarhet, något som ligger Fló nära hjärtat. Att verka för en hållbar utveckling även inom besöksnäringen ser hon som en självklarhet.
– Hellre ingen turism, än ej hållbar turism. Det är för att visa hur fantastisk Jorden är och hur mycket den behöver vård från oss som jag gör vad jag gör. Nu när jag guidar i skogen älskar jag att berätta allt jag vet om den. Jag berättar också mycket om samerna, renarna och även om min lilla by Svansele med sina vänliga och hjälpsamma Svanselebor. När jag guidade på Island pratade jag mer om den vulkaniska terrängen och hur ömtålig mossan är. Samt om älvor!

Vad gör du just nu?
– Jag och min partner förbereder allt för sommarsäsongen - som börjar om två dagar! Samtidigt följer jag kurser av Swedish Lapland Visitor Board varje morgon.

Vilka utmaningar men också möjligheter ser du med nuvarande situation?
– För mig finns det mycket hopp för turism och för en mer hållbar värld i nuvarande kris. Nu har vi inget val, nu måste vi leva mer hållbart: mindre transport, inga flyg… Det är dags för hållbar turism på riktigt. Hållbarhet är inte marknadsföring, utan en livsstil och ett sätt att se på livet.

Fló lyfter också det fantastiska med vilka nya nätverk, idéer och samverkan som växer fram nu under pandemin.
– Jag blev så glad – och det är jag fortfarande! – när jag ser hur många som har reagerat här och i hela landet. Nya grupper på sociala medier skapas, nya idéer, vi kommunicerar mellan oss småföretagare för att hjälpa varandra.

Som exempel på hur en annan sorts besökare växer fram berättar hon om en kvinna som Fló köpt alla sina ekologiska tvålar av under två års tid.
– Nu har hon kontaktat mig och i augusti får jag välkomna henne och hennes familj hit på en två dagars ridtur. Det är den världen jag vill bo i.

Även om Fló ser många möjligheter för sin egen verksamhet, har hon också full förståelse för att situationen är mycket annorlunda för andra.
– Självklart kommer allt inte vara enkelt, och för en del företag, särskilt de större, kan det vara svårt att skifta målgrupp och produkter.  . Det krävs mycket stöd, ömsesidig hjälp, förtroende och förståelse från alla.

Hur ser du på framtiden?
– Det är svårt att ”se” framtiden just nu. Man kan bara hoppas. Och jag hoppas verkligen på en bättre värld. Min drömmiga personlighet kanske…

Gällande resultatet av enkäten som presenterades tidigare under veckan, gällande befolkningens resplaner i sommar, var det inte mycket som överraskade.
– Att man vill undvika fullsatta ställen och transport är ganska logiskt i pandemitider som nu. Något som förvånade mig är att det är fler än jag trodde som planerar att resa inom sverige i sommar.

Vilken information i enkäten känner du att du har mest nytta av för framtida planering?
– Att rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten är så viktiga för alla är bra att veta. Då kommer det att vara extra viktigt att informera kring rutiner och hur vi anpassat verksamheten efter den här situationen.

Horses of Taiga
Startat: Sommaren 2016 av Floriane Colonnier
Bor i: Svansele, sedan september 2015
Kommer från: Frankrike