Guldfeberboken hamnade i rätt händer

Guldfeberboken hamnade i rätt händer

Bild fri att använda : Bodil G Strömberg får boken Guldfeber av Emma Lindfors, Gold of Lapland.

Gold of Lapland, en turistorganisation i norra Västerbotten, deltog på Seniormässan i Umeå nyligen. Mässan var väldigt välbesökt och Gold of Lapland delade ut boken Guldfeber (skriven av Åke Lundgren) , där Guldrikets historia finns berättad, till de 100 första besökarna i montern. Redan innan det blev klart att boken Guldfeber skulle delas ut hade Bodil G Strömberg haft kontaktat Gold of Lapland för att genom boken söka mer information om gruvsamhället och sin mammas historia, då hon var första barnet som föddes i Bolidens gruvsamhälle. Vi bjöd in henne till montern för att överlämna den.

- Min mamma var den först födda i Bolidens gruvsamhälle och faktorn tyckte att hon skulle få heta Bolida eftersom hon var den första flickan som föddes i det nya gruvsamhället, berättar Bodil. Hon föddes den 17 april 1927.

Många äldre har hört talas om den här händelsen och att Boliden AB ska ha avsatt 1000 kr på ett eget bankkonto till henne, men det såg aldrig Bodils mamma till, kanske var det en skröna.

- Vi har många kopplingar till Boliden AB eftersom min mormor och morfar efter något år flyttade till Skelleftehamn för att arbeta på Rönnskärsverken. Där fick de ett litet hus i närheten, ett rum och kök och utedass. Min morfar dog redan på 40-talet, men mormor arbetade kvar långt upp i åren och fick sedan bo kvar i ”sitt” hus till sin död, fortsätter Bodil.

- På 80-talet arbetade jag själv där och härom året min son under en praktikperiod i sin utbildning. Fram till 2011 fanns ingen fler i Sverige med namnet Bolida. Då fick min son och sonhustru sitt första barn, som fick namnet Bolida. Hon är ensam om det namnet i Sverige och den andra som burit namnet var min mamma.

Emma Lindfors på Gold of Lapland fångade in Bodil för att få hennes berättelse och den är rätt unik. Och det händer då och då att människor kommer fram på mässor och annat och berättar om sin koppling till Guldriket i Gold of Lapland.

- Jag minns en annan episod när vi var på en seniormässa ombord på en färja då plötsligt en man kommer fram och berättar att han föddes i Kristineberg samma natt som man sprängde fram den mytomspunna Kristusgestalten, berättar Karin Fällman , Gold of Lapland. Jag ångrar än i dag att jag inte skrev upp namnet så vi kunde få hela hans historia.

Men historien om Bodil och hennes mamma Bolida har nu skrivits ner.

För mer information kontakta gärna Emma Lindfors, Gold of Lapland, 0918 33104, emma@goldoflapland.com

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av  drygt 90  företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors,  Skellefteå och Sorsele.