Hektisk helg i vårens tecken

Hektisk helg i vårens tecken

Bildtext: Guidning på Ostens Hus. Foto: Gold of Lapland

Våren är här och nu börjar sommarens semestrar och utflykter att planeras för fullt. Det är något som flera mässarrangörer har tagit fasta på och de erbjuder reslystna besökare en mängd reseinspiration. På flera vårmässor kommer Gold of Lapland att finnas med som reseinspiratör och för att marknadsföra sina medlemmar inom regionen Lycksele, Norsjö, Malå, Robertsfors och Skellefteå, dvs. Guldriket och Ostriket.

Helgen 24-26 april går startskottet för två vårmässor, Stora Vårmässan i Sundsvall och Vårmässan i Luleå. I Sundsvall firar mässan 10-årsjubileum med ett stort kalas med bl. a liveband, roliga aktiviteter för barnen, modeshow, provkök och intressanta föreläsningar. På Vårmässan i Luleå bjuds besökarna på aktiviteter som t. ex. föreläsning av hälsocoachen Anna Skipper om vad maten idag egentligen innehåller och Anders Dahlbom lagar mat på köksscenen.

-       För många kommer Sverige att bli förstahandsvalet för sin semester i sommar och vi ska se till att Gold of Lapland kommer med på topplistan, säger Beatrice Dahlström, mässansvarig på Gold of Lapland. Vi vet sedan tidigare att många av våra besökare kommer från dessa områden och nu vill vi att ännu fler ska hitta hit.

Till sin hjälp har hon kollegorna Sören Lundström, Christina Renström, Camilla Nyhlander och Lena Bjursell samt medutställarna Hotell Källan och Ostens Hus som deltar i Luleå samt Lycksele Kommun och Ostens Hus som deltar i Sundsvall.

Hur tänker ni locka fler turister till Gold of Lapland?

-       Vi har gjort ett stort utskick till pensionärsföreningar inom dessa områden och vi bjuder på Västerbottensost och det brukar ge mersmak, skrattar Beatrice. Men vårt bästa verktyg är vårt årliga Gold of Lapland Magazine med massor av reseinspiration, syns man inte finns man inte i människors medvetande.

Lycksele kommun deltar i Sundsvall, vad ska ni lyfta upp där?

-   Vi deltar på Stora Vårmässan i Sundsvall för att visa upp vilka turistiska pärlor som finns i Lyckseleområdet. Avstånden är inte så stora och vi hoppas att vi kan locka Sundsvallsborna att resa norrut i sommar, säger Camilla Nyhlander, turistbyråansvarig på Lycksele Turistbyrå.
Lycksele är det perfekta resmålet för barnfamiljen, det kommer jag att prata mycket om, avslutar Camilla.

Gold of Lapland växer ständigt och i dagsläget ägs föreningen av ca 70 medlemsföretag inom fem kommuner, Lycksele, Malå, Norsjö, Skellefteå och Robertsfors.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
För mer information kontakta gärna
Beatrice Dahlström Gold of Lapland  070 263 22 93  och titta gärna in på www.goldoflapland.com