Projekt teamet hade Kick-off i Kristinestad dem 11-13 september

Nytt projekt ska utveckla regenerativ turism i Sverige och Finland

Interreg Aurora projekt REGGAE - Regenerative Nature Tourism - ska i tre år forska och utveckla regenerativ, tillgänglig och transformativ turism i Västerbotten och Österbotten.

Vad är regenerativ naturturism? Enligt Floriane Colonnier, Projektledare för Gold of Lapland, handlar det om en ännu hållbarare form av turism.

– Under en regenerativ resa gör besökaren något aktivt för att platsen ska bli bättre. Det kan betyda bland annat plantera träd, ha social kontakt med äldre lokal befolkning eller bidra till skyddet av hotade arter.

Den 11–13 september var det kick-off för projektet i Kristinestad, Finland. Projektet är sökt inom Interreg Aurora och projektägare är det finska Naturresursinstitutet Luke. Övriga partners är Kristinestads Näringslivscentral, University of Eastern Finland och yrkeshögskolan Centria i Finland, och SLU, Mittuniversitetet/ETOUR samt Gold of Lapland i Sverige.

Kristin Godtman Kling forskar om turism och naturturism vid Mittuniversitetet i Östersund. Hon vill se att man med hjälp av projektet kan skapa en mer hållbar turismutveckling i både Sverige och Finland.

– Regenerativ turism handlar mycket om att tillsammans med lokalbefolkningen skapa en hållbar utveckling som är positiv både för lokalsamhället men även för olika naturresurser och förhållanden i naturen.

Turistföretag som vill delta kommer att ges möjlighet till ny kompetens och utvecklande tematiska turismupplevelser som skapas tillsammans med kunder, forskare, lokalsamhället och andra entreprenörer.

Kunskap om hållbart nyttjande av våra naturresurser är nyckeln till att bedriva regenerativ turism, säger Ann Dolling, forskare vid SLU. Därför behöver både företag och turister lära sig mer om hållbarhet. Vi ska tillsammans med företagen utveckla kurser och material så att företagen kan erbjuda sina kunder hållbara upplevelser. Det kan handla om att besökarna tar hand om och återställer resmålets natur och dessutom tar med sig sin nyförvärvade kunskap hem och använder den där. Vi vill också väva in det lokala kulturarvet i företagsverksamheten. På så tror vi att förståelsen och intresset för lokalsamhället ökar och kan bidra till social hållbarhet.

Gold of Lapland och Kristinestads Näringslivscentral kommer att titta på hur nya säljkanaler kan stärka företagens konkurrenskraft. Ett intressant exempel är Skottland, som kommit långt inom Slow Adventure. Målet är att deltagande turistföretag ska hitta och attrahera nya kunder och förbättra turistföretagens konkurrenskraft samtidigt som de ger större fördelar för resmålet.

Projektet är även utvalt av Interreg som Operation of Strategic Importance. Det betyder att projektet "ger ett betydande bidrag till att uppnå målen för Interreg Aurora-programmet".