PREMIÄR för nya Gold of Lapland

PREMIÄR för nya Gold of Lapland

Bild. Smygpremiär av nya profilen skedde på Vårmässan i Luleå 7 - 9 maj. På bilden ses Karin Fällman, Gold of Lapland, Bosse Biström, Världens längsta linbana, och Sören Lundström, Gold of Lapland, i full gång att förbereda den nya montern.

Åttiotre företag bildar tillsammans turistorganisationen Gold of Lapland och föreningen har nu stor premiär. Idag startar en lanseringskampanj av den nya profilen och det slår igång med en TV-reklamkampanj som täcker hela Västerbotten.

Just nu händer det massor inom Gold of Lapland. En helt ny profil är framtagen och ett nytt varumärke har tagits fram. Det nya varumärket ska förmedla allt som är positivt i destinationen för att locka allt fler besökare till regionen.

Varför har ni tagit fram en ny profil?

- Eftersom Gold of Lapland har förändrats väldigt mycket under åren, vi har t ex vuxit med över 400%, så har det varit viktigt att få fram en tydlighet och att hitta en ny profil där alla medlemsföretag känner sig hemma, berättar Karin Fällman, verksamhetsledare för Gold of Lapland. I nya loggan ska man känna att det finns ett samiskt inslag, man ska se norrskenet, midnattsolen, vattendragen och vintern, förklarar Karin, och allt detta är delar av kärnan i vår destination.

Ni talar om en premiär, vad innebär det egentligen?

- På en och samma dag lanserar vi vår nya webb och även bokning online, säger Beatrice Dahlström som ansvarar för dessa frågor på Gold of Lapland. Det känns spännande och nu hoppas vi att många hittar till oss. Sen har vi tagit fram två TV-reklamfilmer som kommer att sändas under maj och juni och genom dem vill vi skapa nyfikenhet för vad Gold of Lapland är och allt man kan uppleva här, fortsätter Beatrice. Dessutom har vi precis klart vårt nya sommarmagasin och ett nytt Guldkort, skrattar Beatrice, det har varit ett intensivt arbete hela året.

Varför vänder ni er till bara Västerbotten?

- Det finns ett talesätt att man inte kan bli profet i sin egen bygd men vi vill visa att det är precis tvärtom. Vi behöver nämligen alla som bor här som ambassadörer eftersom många av våra besökare är hemvändare som besöker släkt och vänner eller har ett fritidshus här och då vill vi att våra egna kommuninnevånare får veta vilket smörgåsbord av upplevelser som finns här för att kunna berätta vidare, menar Karin Fällman.

- Men vi kommer även att satsa på att nå både norrmän, sörlänningar och även målgrupper från ex Nederländerna också, fast idag på premiären är det alla på hemmaplan som är viktigast, avslutar Karin.

Gold of Lapland är turistorganisationen som ägs av näringen i Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors och Skellefteå. Organisationens mål är att öka regionens attraktivitet och att öka lönsamheten för turistföretagen. För att nå dessa mål är marknadsföring till utvalda målgrupper och marknader en huvuduppgift.

Välkommen in och titta på vår alldeles nya webb www.goldoflapland.com

Titta även på våra reklamfilmer!