Stjärnorna är nyputsade... på Sagabiografen i Adak

Stjärnorna är nyputsade... på Sagabiografen i Adak

Dån visas filmen ”Flimmer”. Om Gud vill och grejorna håller, som vi brukar säga i Norrland, så får Sagabiografen även besök av Lars Persson i samband med att att hans kortfilmer ”Renoveringen” och ”Looking for Joy”, visas. En ung och lovande regissör från Luleå.

Festivalen avslutas den 25/7 i dragspelets tecken med en spelmansstämma. Allt för att i möjligaste mån arbeta i grundarens Östen Dahlbergs anda. Biografen var inte bara biograf utan en nöjesmetropol. För barnen och ungdomarna finns en ny  programpunkt ” S-Factor” en tävling liknande X-Factor i Tv (talangjakt).

Nytt för i år är att vi har digitaliserat vår kulturskatt så även vi kan fortsätta visa filmer. Sagabiografen i Adak , som ligger i södra Lappland, en 40-tals biograf som försiktigt restaurerats till ursprungligt skick har genom sina filmfestivaler och Jonas Gardell intresse och medverkan blivit en välbesökt plats i Lappland.

För ytterligare information är ni välkommen att höra av er till: Märith Lundberg ordförande i förening tillika pressansvarig Tel.0953-303 53  eller mobil:073-087 37 39 e-post: sagabiografen@guldriket.com hemsida: www.sagabiografen.ac.se

Saga ingår som ett av besöksmålen inom turistdestinationen Gold of Lapland.

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av  86 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Arvidsjaur, Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors, Skellefteå och Sorsele.