Anna Israelsson och Karin Fällman Stenlund, som arbetar i projektet Smaka på Vindelälven, åkte ner till Värmland för att inspireras. ”Vi planerar för egna smakrundor i projektet” berättar Anna Israelsson.

Värmland förebild för smakrundor som ska locka besökare till Vindelälven

I projektet ”Smaka på Vindelälven”, som drivs av Gold of Lapland, planeras nu några kulinariska smakresor efter och omkring älven. Inspiration till dessa har de fått från den mycket framgångsrika satsningen ”Smaka på Värmland”.

Under ett par dagar besökte nyligen några representanter från Gold of Lapland Värmland för att lära sig mer om hur man här lyckats så bra med sina smakresor.

– Det var mycket inspirerande att få vara med på en matfestival och smakrundor hos matproducenter och mathantverkare i Värmland. Vi har mycket att lära från deras erfarenheter och konstaterar också att vi har en hel del att visa upp på matfronten efter och omkring Vindelälven, berättar Karin Fällman Stenlund, vd för Gold of Lapland.

Fungerar mycket bra

Deltagarna reste runt i hela Värmland på egen hand med bil eller hakade på en busstur och besökte allt från köttproducenter, grönsaksproducenter, gårdsbutiker och bagerier till musterier och kaféer.

– Vi fick träffa utställarna i deras egen verksamhet och på fyra ställen fanns flera utställare på samma plats där de kunde erbjuda sina produkter och hantverk. Det är ett koncept som fungerar mycket bra, säger Anna Israelsson, Gold of Laplands projektledare för Smaka på Vindelälven.

Hon konstaterar att smakresor är ett attraktivt sätt för lokala producenter, gårdsbutiker, restauranger och andra verksamheter att visa upp och sälja sina mathanverk och livsmedelsprodukter.

Matfestivalen i Värmland, som arrangerades för trettonde året i rad, har kommit att bli ett av Sveriges mest populära matevenemang. Totalt deltog ett 90-tal matproducenter och mathantverkare runt om i länet på festivalen och smakresorna.

Smaka på Värmland arrangeras av Nifa, som är branschföreningen för värmländska matföretag, Visit Värmland, Visit Kristinehamn och Säffle kommun. De arbetar tillsammans för att hela Värmland ska vara en stark mat- och dryckesdestination.

Smider planer

– Nu smider vi planer för att nästa höst göra liknande smakrundor efter och omkring Vindelälven, berättar Karin Fällman Stenlund.

Dessa smakresor blir en aktivitet i samarbetsprojektet Smaka på Vindelälven som Gold of Lapland genomför tillsammans med Biosfärområde Vindelälven-Juhttátahkka och Westerlunds Reportagebyrå.

Projektet ska verka för fler och bättre smakupplevelser längs Vindelälven och med Europeiska Jordbruksfonden för Landsbygdsutveckling samt Region Västerbotten som huvudfinansiärer.