Örebro kommuns dagliga verksamhet har fått sin egen skogsglänta - inomhus!

När personalgruppen fick i uppdrag att planera ett sinnesrum för deras dagliga verksamhet visade de att deras var kreativitet är enorm. De har lyckats göra livet härligare för många av de som mycket sällan vistas utomhus på grund av sina funktionshinder. Slutresultatet blev att skogen kom in i rummet. På riktigt.

Det som från början påminde om en steril vit sjukhussal med britsar är nu en skog. Här finns dofter, ljud och skuggor av djur som bor i skogen. En lyftanordning hjälper de som sitter i rullstol att komma ner på golvet och kanske lägga sig på någon av de sköna fyllda säckarna eller sitta på puffarna. Golvet är helt klätt i textil och även väggarna är delvis klädda med skog, som en fototapet fast det är en heltäckningsmatta. Det textila gör att ljudet dämpas och det känns väldigt ombonat.

Rolf Fransson, från Örebro Parkett & Golv / BBM i Örebro, berättar att han inte tvekade att dra igång det här projektet när han fick reda på att Kaserngården 8 ville skapa en ny miljö i ett av sina rum, en skogsglänta inomhus. Efter att jag fått reda på vad personalgruppen behövde blev mitt val av materialleverantör ​Ege Carpets, en av de största textilgolvstillverkarna och ​Casco Schönox, som bland annat tillverkar lim. Till monteringen användes golvlimmet  CascoProff Tapefix och vägglimmet heter CascoProff Extra LE.

Urval av mattor gjorde Rolf Fransson tillsammans med Pär Liverstad från Ege Carpets. När mattproverna visades för Pernilla, Yvonne och övriga i personalgruppen sa alla samma sak:
​-Den ska vi ha! Och pekade på Ege Highline Tiles, i färgen iron brown av designern Tom Dixon. På vissa delar av väggarna, där inte Gunilla Potila-Skyman målat skogens djur, sattes en specialgjord matta som fondvägg. Även den från Ege Carpets, med ett mönster av skog. Både schablonerna och textilmattorna ger en fantastisk effekt! Mattorna limmades med Casco Schönox produkt CascoProff TapeFix.​

Pernilla och Yvonne hoppas att det här inte är sista gången de får utlopp för sin kreativitet. -Vi har verkligen njutit av att få göra den här förvandlingen, berättar de. Innan var rummet rätt trist, och trots att de inte har haft någon budget alls kunde de göra en enorm förvandling. -Vi är så tacksamma för allt stöd vi fått från Rolf Fransson och företagen han jobbar med. Men värdefullast är att se våra deltagare uppleva något helt nytt i en vacker och läkande miljö, avslutar Yvonne och Pernilla.

Kontaktuppgifter:

Dagcentret Kaserngården i Örebro kommun: elin.abramsson@orebro.se
​Örebro Parkett & Golv / ​BBM i Örebrorolf@bbmgolvkedjan.com
Golvkedjan ABmia.lilja@golvkedjan.se

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• golvkedjangertillbaka
  • egecarpet
  • ege
  • golvläggning
  • golventreprenader
  • golv

Golvkedjan AB ägs av 46 golv- och plattsättningsföretag, finns på 74 platser över hela landet och samarbetar med branschens bästa materialleverantörer. Vi tar ansvar för hela processen, från produktval och installation till trygghet och garanti under hela materialets livslängd. Läs om vårt hållbarhetsarbete!