Vem vaktar din smartphones innehåll?

Rubriker kring säkerhetsbrott fortsätter att dominera i media. Det senaste kanske mest uppmärksammade är attackerna på Hollywoodkändisar som fick sina privata foton offentliggjorda. Denna typ av cyberattacker har utlöst massosäkerhet vad gäller digitala säkerhetsåtgärder och har lämnat konsumenter och företagsanvändare lika bekymrade över att personlig information kan vara sårbar. Hårdvarutillverkare har också upplevt en motreaktion från sina användare, som nu kräver starkare säkerhetsåtgärder.

Tidigare i år, uttalade sig Edward Snowden om Dropbox som "en fiende för privatlivet". Han hävdade att molnlagringsleverantören saknade säkerhetsåtgärder för att skydda användare mot regeringens vakande ögon eftersom den styr krypteringsnycklarna - vilket betyder att Dropbox kan dela data lagrad på deras servrar med regeringen.

Med detta sagt, har vi sett en förändring under de senaste åren, där tillverkarna levererar konsumentprodukter i världsklass. Detta ger användarna mer valfrihet och makt att dela information på mobila enheter, tyvärr innebär det också att företagsdata kan synkroniseras till konsumentsiter som iCloud, Facebook och Linkedin. I direkt konflikt kämpar företagets säkerhetsteam för att hålla jämna steg med hur de ska använda grundläggande MDM-produkter för att styra de innovativa och kraftfulla konsumentfunktionerna för arbetsrelaterade aktiviteter.

Vi lever i en tid präglad av data - både individuellt och inom företaget. Vi vill också komma åt datan från var som helst och kan göra detta tack vare mobila enheter. Både användare och företag vill också kunna lita på att någon skyddar informationen på enheten. Att rubriker kring säkerhetsbrott fortsätter att dyka upp visar dessvärre på det faktum att datasäkerhet fortfarande hamnar på efterkälken.

Vad som dock står klart är att det finns ett ständigt närvarande behov av att främja ökat säkerhetsmedvetande. Ur ett affärsperspektiv, är det alltför ofta så att IT-avdelningar enbart använder sig av MDM. Dock hanterar detta bara enheten, vilket gör att personliga uppgifter och företagets data blandas.

Detta betyder att arbetsgivare har tillgång till den anställdas personliga kontakter, appar, bilder, ja allt. Det är en stor uppoffring för att få använda sin egen mobil på jobbet.

Naturligtvis har företagen också sin data att tänka på. Nyheterna rapporterar ofta om dataläckage - dessa kan vara kostsamt för företagen både ekonomiskt och ryktesmässigt. Men detta betyder inte att företagen nödvändigtvis behöver be de anställda om att ge upp sin mobil och det personliga användandet i ett försök att skydda företagets data.

När både företagets- och personliga tillgångar behöver skyddas, måste företagen hitta en säkerhetslösning som kan hantera båda. Good Work minimerar BYOD-säkerhetsfrågor för IT-chefer, samtidigt som användarnas privatliv skyddas.

Denna typ av containerlösning är ett enkelt sätt att lagra företagsdata säker, helt separat från ägaren av enhetens personliga data.

/Phil Barnett, VP och General Manager EMEA på Good Technology

• good work