Dunlop MX-serien har förstärkts med de nya däcken MX32 och MX52

Dunlop MX-serien har förstärkts med de nya däcken MX32 och MX52

Efter ytterligare ett framgångsrikt år för Dunlop inom motocross – tredje säsongen på toppnivå i europeiska tävlingar – lanserar Dunlop två däck för att förstärka motocross-sortimentet. Båda har ett bredare användningsområde än sina föregångare och är utvecklade tillsammans med Honda och Kawasaki VM-team.

MX32 passar på mjukt till medelhårt underlag och har betydande förbättringar vad det gäller kurvtagning, väghållning, slirkontroll, grepp och hållbarhet. På medelhårt till hårt underlag ger MX52 genomgående bättre prestanda med betydande förbättringar när det gäller väghållning, anpassningsförmåga, slirkontroll och kurvtagning.

Den framgångsrika utvecklingen av Dunlops MX-däck
Dunlop gjorde comeback i internationella motocrosstävlingar 2011 med Hondas Evgeny Bobryshev som vann ett Grand Prix det första året med ett helt nyutvecklat däck som utgjorde grunden för bakdäcket MX32. Framgången fortsatte 2012 när Kawasakis Gautier Paulin vann Bulgariens Grand Prix med däck som utgjorde grunden för MX52. Försedd med prototyper av båda däcken, fortsatte Paulin med att vinna tre Grand Prix 2013. Han började med att upprepa sin seger i Bulgarien med MX52, för att sedan slå Cairoli på hemmaplan i Italien och vinna igen i Portugal med MX32-prototyper.

2013 års MX32- och MX52-prototyper radade upp tre Grand Prix-segrar, hamnade på prispallen tolv gånger samt slutade bland de sex bästa 31 gånger i MX1 den senaste säsongen. Det slutgiltiga utförandet finns nu tillgängligt för kunder.

Förarfeedback från 17 evenemang 2013 var avgörande för den slutgiltiga däckspecifikationen och den före detta MX GP-föraren och Supermoto-mästaren Eddy Seel fungerade som länk mellan förarna och Dunlops forsknings- och utvecklingsteam.

MX32
Prestanda i mjuk till medelhård terräng har gett vinster i två Grand Prix. MX32 har visat sig bättre än sin föregångare när det gäller kurvtagning, väghållning, slirkontroll,  grepp raktfram och hållbarhet.
• Däcket har utvecklats i samband med Hondas och Kawasaki under World Championship MX-tävlingar 2013, tillsammans med den före detta MX GP-föraren och Supermoto-mästaren Eddy Seel som länk mellan förarna och Dunlops R&D-team
• PCBT-teknik (Progressive Cornering Block Technology) med ökad blockflexibilitet ger en mer precis kurvtagning
• Patenterad multiple-block-fördelning på bakdäcket med olika klacklutningar med färre klackar i mittområdet ger bättre kontaktkänsla.
• Patenterad design på skuldrans klackar på framdäcket förbättrar drivkraften och greppet samtidigt som bredare mittklackar med hög drivkraft ger förbättrade startprestanda (MX32 fram)
• Jämnare och mer kontrollerad väghållning uppnås med stommens CTCS-teknik
• Den nya designen utan ”förbindelser” minskar klackarnas böjningsmotstånd och förbättrar kontaktkänslan, greppet och stabiliteten under leriga förhållanden
• Förbättrad dämpning och väghållning uppnås med dämpningsgummi (MX32 bak)
• Designen på framdäckets riktningsmönster ger optimerade bromsprestanda och stabilitet i kurvor
• Stora mittklackar på framdäcket förbättrar kurvstabiliteten under hårdare förhållanden

MX52
MX51 var ett referensdäck som Kiara Fontanesi vann FIM Women’s Motocross Championship med. Dess efterföljaren MX52 matchar detta däck när det gäller bromsförmåga, hållbarhet och överträffar det inom alla övriga områden för dynamiska förmågor.
• Den patenterade PCBT-tekniken är en ny teknik som är mycket viktig när det gäller förbättrad slirkontroll och kurvtagning
• Bättre kontroll baktill när du gasar, bättre körstabilitet, grepp och bättre hållbarhet på hårt underlag tack vare utspridda mittklackar
• Unik klackfördelning ger enklare hantering, lätthet och stabilitet i kurvor samtidigt som riktningsmönstrets klackdesign optimerar bromsprestanda och kurvstabiliteten (MX52 bak)
• Nya sidoklackar förbättrar kurvtagningen och maximerar körning på hårt underlag (MX52 bak)
• Riktningsprecision och stabil väghållning ges av den optimerade gjutprofilen med CTCS-systemet (Carcass Tension Control)
• Minskad ryckighet och förbättrad väghållning tack vare dämpningsgummi baktill

Innovativ teknik
Rigorös testning och utveckling tillsammans med Honda och Kawasaki VM-team under 2013 års FIM World Motocross Championships. Detta har resulterat i en serie helt banbrytande teknik i den senaste Dunlop MX-serien, vilken ger mästerskapsprestanda på banan.

PCBT
Dunlops nya patenterade PCBT-teknik (Progressive Cornering Block Technology) ökar klackarnas flexibilitet. Vilket ger bättre slirkontroll och tillsammans med dubbla kanter ger det bättre grepp i kurvor.

MBD
Den nya MBD-tekniken (Multiple Block Distribution) har varierande klackområden mellan mitten och området mellan mitten och skuldran. Vilket tillsammans med färre klackar i mitten förbättrar kontaktkänslan och ger ett pålitligt grepp.

CTCS
CTCS-systemet (Carcass Tension Control) kontrollerar däckstommens påfrestningsfördelning. Vilket optimerar spänningen i olika delar och det resulterar i jämnare och mer kontrollerad väghållning, bättre grepp och respons.

MX32 och MX52 kan nu ge den prestanda som krävs på alla underlag, med undantag för sand eller extremt hårt packad terräng, vilket ger förarna färre tillfällen att testa och maximera bantider vid evenemang.

Sharon Antonaros, chef på Dunlop Motorcycle Tyres EMEA:
”Dunlops filosofi är att utveckla motocrossprodukter för de allra tuffaste underlagen – och det måste vara tävlingsarenorna för FIM- och AMA-mästerskapen.
Vi vet att förarna lyssnar på Eddy på grund av hans erfarenhet och tack vare den förstår han deras behov och önskemål på ett enastående sätt. Detta fantastiska informationsutbyte ger oss möjlighet att hela tiden skapa bättre och bättre produkter så att vi bokstavligt talat får vinnande däck. Det ger oss möjlighet att erbjuda produkter och teknik som testats i tävlingssammanhang till slutkunderna så att de kan köra med samma däck som de professionella förarna.”

”Under 2013 fanns Dunlop på färre än 10 % av MX1-cyklarna, men Dunlop-förarna tog ändå 35 % av topp-tre-placeringarna. Dessa resultat var till största delen med däckprototyperna MX32 och MX52. Det ger oss och våra förare goda förhoppningar när det gäller 2014 års produkter. Vi ber att få tacka Honda och Kawasaki för deras hjälp och ser fram emot ett framgångsrikt år 2014 för våra partners och alla våra kunder.”

Eddy Seel, Dunlops MX Race-koordinator:
”Våra förare i FIM World Motocross Championship gjorde bra ifrån sig i år och Grand Prix-segrarna med däcken visar redan nu våra kunder att däcken är vinnare. När vi kom tillbaka till toppnivån inom motocross började vi med ett större däckutbud som vi sedan bantade ned och nu kan vi erbjuda däck med ett brett användningsområde som förarna vet att de kan lita på. Jag kunde få förarnas reaktioner så snart de steg av cykeln efter varje session och utvärdera prestanda, hållbarhet och feedback. Som vi sedan lämna den till Dunlops R&D-team. Det nära samarbetet var mycket viktigt för att snabbt kunna reagera på förarnas behov och det är därför vi kan erbjuda så effektiva produkter till försäljning.”

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 69 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 52 fabriker i 22 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu

.