Dunlop skapa fler variabler inom motorsport – visar upp fyra BTCC racingdäck på internationella motormässan i Genéve

Geneve, Schweiz, mars 3, 2015 Idag meddelar Dunlop att de på motormässan i Genéve kommer att visa upp de senaste däcken som är unikt framtagna för MSA British Touring Car Championship ­– ett ledande mästerskap för produktionsbaserade tävlingsbilar. De senaste däcken ger förarna fler valmöjligheter vad gäller gummiblandning, vilket introducerar ett nytt strategielement till den jämna kampen i BTCC.

Dunlop har varit däckleverantör till BTCC sedan 2003 och tillfrågades under 2013 att ta fram ett nytt däck för serien, ett mjukare däck som skulle addera en ny dimension till tävlingen.

I dag finns tre olika däck för torra vägförhållande i BTCC-serien: Dunlop Sport Maxx Soft, Dunlop Sport Maxx Medium och Dunlop Sport Maxx Hard, de senare speciellt designat för den snabba Thruxton-banan. Utbudet innehåller även Dunlop Sport BluResponse, ett regndäck anpassat för våta vägbanor. Samtliga däck är framtagna att prestera över hela distansen, men de är även designade för att leverera utmärkt prestanda under specifika bantemperaturer och förhållanden.

– Vi är stolta över BTCCs däckserie och är väldigt glada över att få visa upp dem i Genéve. Konstruktionen är grundad på lärdomar från Dunlops framgångsrika GT-serie. De tre däcken för torra vägunderlag använder gummiblandningar och tecknologier som varit mycket framgångsrika i andra former av racing, exempelvis som vid vår vinst av Le Mans Series Championship LMP2-programmet, säger James Bailey, PR- och kommunikationsdirektör, Dunlop Motorsport EMEA.

Däcken som visas i Genève är nyligen upgraderade med en mer responsiv konstruktion som behåller uthålligheten som Dunlop är känd för samtidigt som den ger föraren bättre respons vid hårda inbromsningar och i sekvenser som kräver snabba riktningsförändringar. Det ger föraren en mer autentisk känsla.

BTCC lockar flera olika biltillverkare och med i serien finns lag som BMW, Honda, Mercedes-AMG, Ford, VW, Audi, MG och Toyota. I år kommer även BTCC-serien förstärkas då biltillverkaren Infinity har valt att delta i mästerskapet för att stärka sitt varumärke och växa i Europa.

– En av utmaningarna med BTCC är att designa och utveckla däck som passar till en rad olika bilar. Att fyra av de bästa förarna i 2014 års mästerskap alla kör bilar från olika biltillverkare, visar tydligt vårt engagemang för jämställdhet, konsekvens och jämlikhet i denna jämna serie, fortsätter Bailey.

Under 2009 introducerade även Dunlop Radio Frequency Identification-taggar (RFID) i tävlingsdäcken för att hjälpa att sammanställa antalet däck som används av konkurrenterna i serien. Denna teknik används även i hantering av fordonsparker av Goodyear-Dunlopgruppen – i synnerhet i lastbilsdäckhantering.

För mer information om Goodyear och Dunlop i Genève International Motor Show, besök www.goodyear-press.com för pressmaterial eller följ oss på Twitter @goodyearpress.