FIA väljer Goodyear som officiell däckleverantör för World Touring Car Cup

FIA väljer Goodyear som officiell däckleverantör för World Touring Car Cup

• Goodyear kommer att leverera den senaste generationen Goodyear Eagle F1 SuperSport-racingdäck i både slicks- och regnspecifikationer med början vid WTCR 2020-säsongens öppningsrace

Stockholm, februari 2020 – Goodyear har utsetts till officiell däckleverantör till WTCR – FIA World Touring Car Cup. Efter ett officiellt FIA-anbud ingår Goodyear ett partnerskap med serien under de närmaste tre åren för säsongerna 2020-2022.

2020 års WTCR-säsong består av tio lopp på tre kontinenter, och inkluderar lopp i Marocko, Ungern, Tyskland, Slovakien, Portugal, Spanien, Kina, Sydkorea och Macau, med finalen i Malaysia. Eventen inkluderar lopp i tre omgångar, vilket leder till en racingkalender med 30 lopp med hård konkurrens.

Goodyear kommer att leverera den senaste generationen Goodyear Eagle F1 SuperSport-racingdäck i både slicks- och regnspecifikationer med början från WTCR 2020-säsongens öppningsrace i Marrakech i april.

WTCR – FIA World Touring Car Cup arrangeras av Discovery-ägda Eurosport Events, administreras av FIA, och innehåller racingversioner av högpresterande produktionsbilar från tillverkare som Alfa Romeo, Audi, Cupra, Honda, Hyundai och Lynk & Co. Partnerskapet innebär också betydande synlighet för Goodyears varumärke vid både racingevent och i Eurosports mediekanaler.

François Ribeiro, chef för Eurosport Events, WTCR-arrangören, säger: ”Goodyear har en lång och framgångsrik historia inom motorsporten och vi är mycket stolta över att de har valt WTCR som internationellt racingflaggskepp. Discovery och Goodyear kommer att ha ett mycket aktivt samarbete under hela året för att återanknyta det ikoniska varumärket till racingvärlden, med kvalitetsinnehåll och ett fullt utbud av mycket kreativa aktiveringar. Vi har inga tvivel om att Goodyear kommer att vara en förstklassig partner inom teknik- och marknadsföringsfronten av WTCR.”

Mike Rytokoski, vice VD och Chief Marketing Officer, Goodyear Consumer Europe, säger: ”Vi ser fram emot att samarbeta med Eurosport och FIA genom att bli den officiella däckleverantören för FIA WTCR. Detta kompletterar vår återkomst till den globala motorsporten via FIA World Endurance Championship. Det möjliggör att Goodyear kan få kontakt med fans i många olika länder, och bevisar också prestandan hos vårt Goodyear Eagle F1 SuperSport-sortiment av racingdäck.”

Goodyear har en lång historia inom motorsport på högsta nivå, med 368 segrar i Formel 1 Grand Prix, fler än någon annan däcktillverkare. FIA WTCR-kontraktet väcker minnen av Goodyears vinster inom European Touring Car Championship, föregångaren till WTCR, under 1970- och 80-talet. Under de senaste åren har Goodyear varit ensam leverantör av däck till NASCAR, och tillkännagav sin återkomst till den globala motorsporten förra året genom att leverera däck till FIA World Endurance Championship och European Le Mans Series.

Racingcomebacken sammanföll med lanseringen av Goodyears Eagle F1 SuperSport-däck inom segmentet för ultra-ultrahögpresterande däck (UUHP). Däcket har redan fått en topplacering i det första UUHP-däcktestet utfört av Tyre Reviews, en webbplats för däckrecensioner[1].

[1] Tyre Reviews UUHP-däcktest 2019