FIA World Endurance Championship utser Goodyear till officiell däckleverantör för LMP2

• Senaste generationens Goodyear Eagle SuperSport-racingdäck kommer levereras till WEC- och ELMS-teams
  • Kontraktet inleds i starten av 2020/2021 WEC-säsongen efter Goodyears comeback till Le Mans 24-timmars

Goodyear har valts som den officiella däckleverantören till LMP2-kategorin i FIA World Endurance Championship (WEC) och European Le Mans Series (ELMS).

Ett kontrakt som täcker flera säsonger tecknades mellan Automobile Club de l’Ouest (ACO), FIA World Endurance Championship och Goodyear efter ACO:s beslut att utse en enda däckleverantör för Le Mans Prototype-klassen. Detta stärker förhållandet mellan Le Mans 24-timmars, de ledande enduromästerskapen i Europa och globalt och ett av de mest framgångsrika däckföretagen i motorsportens historia.

Sommaren 2019 tillkännagav Goodyear sin återkomst till europeisk och internationell sportbilsracing genom att leverera däck till utvalda partners i LMP2-klassen i WEC. En imponerande comebackseger med JOTA-teamet togs hem i tredje rundan av mästerskapet, Shanghai 4-timmars, i november. Det nya avtalet, att leverera däck till alla WEC-team i LMP2-klassen, inleds säsongen 2020/2021. Säsongen som består av 8 lopp startar vid Silverstone i september, fortsätter med tävlingar på fyra kontinenter världen över, och når sin höjdpunkt vid Le Mans 24-timmars i juni 2021 - ett lopp som Goodyear-utrustade bilar har vunnit 14 gånger.

Det officiella LMP2-däckpartnerskapet med ELMS, världens ledande kontinentala serie för endurance-racing, börjar sedan i april 2021. I ELMS är LMP2 den högsta kategorin i ett multiklassmästerskap som hålls på sex av Europas främsta banor. Partnerskapet innebär att alla LMP2-deltagare i 2021 års Le Mans 24-timmars, inklusive bilar utanför WEC och ELMS, drar nytta av den senaste utvecklingen inom Goodyear-racingdäck. Goodyear gör också sitt varumärke mer synligt på och utanför banan till stöd för lanseringen av den senaste serien av Eagle F1 SuperSport-däck, som innehåller teknologi hämtad från motorsporten.

Mike Rytokoski, vice VD och Chief Marketing Officer, Consumer EMEA på Goodyear:

”Goodyear har en lång och framgångsrik historia inom motorsporten. Förutom vårt obesegrade rekord i Formel 1 med 368 Grand Prix-segrar, har vi 14 segrar i Le Mans 24-timmars. Med det här partnerskapet kan vi visa upp vår teknik, hållbarhet och prestanda i det mest berömda enduranceloppet i världen. Vi är stolta över att ha blivit utvalda för den här utmaningen.”

Pierre Fillon, VD, Automobile Club de l’Ouest:

”I Goodyears historia hos Le Mans finns några av de mest ikoniska segrarna från 1960- till 1990-talet. Vi är glada att ett så välkänt internationellt varumärke, med en vinnande stamtavla bakom sig, har valt Le Mans 24-timmars, WEC och ELMS för att bevisa vad deras teknologi går för i de mest krävande racingmiljöerna.Deras engagemang för endurance-racingens framtid är inspirerande och återspeglar andan hos ACO och alla våra endurance-racingmästerskap.”

Gerard Neveu, CEO, FIA World Endurance Championship och European Le Mans Series:

”Sedan de tillkännagav sin comeback förra året har Goodyears engagemang för prestanda på toppnivå varit mycket imponerande. Att vinna LMP2-klassen i ett världsmästerskap på bara tredje försöket visar på Goodyear-teamets satsning, teknologi och hängivenhet. Vi är stolta att ha Goodyear som premiumpartner i WEC och ELMS, och våra LMP2-team kommer att dra nytta av professionell support på hög nivå för att säkerställa den fortsatt hårda konkurrensen inom kategorin.”