Goodyear fortsätter sin resa mot hållbarhetsmålen

Goodyear fortsätter sin resa mot hållbarhetsmålen

Med en ständig fokus på att skapa en bättre framtid och hålla världen igång, arbetar Goodyear mot att minska däcktillverkningens miljöpåverkan. Det krävs såklart energi för att tillverka alla slags däck, men det finns mycket som kan göras för att minimera förbrukningen – och samtidigt minska produktionen av koldioxid i processen.

Energi

Goodyears långa strävan efter att minska sin energianvändning har resulterat i goda resultat genom förbättrad effektivitet. 2019 ledde ansträngningarna till att energianvändningen minskades med 18 % jämfört med 2010. Inom EMEA-regionen var minskningen hela 26 %. Målet är att reducera den globala energianvändningen med 25 % till 2023. Det förutsätter ett starkare fokus än någonsin tidigare på energireducering och lösningar inom förnybar energi.

Goodyear reducerar energiförbrukningen genom att noggrant övervaka energianvändningen vid alla anläggningar för att säkerställa att varje anläggning är så effektiv som möjligt. I Fürstenwalde-anläggningen i Tyskland används även LED-belysning, mixereffektivitet och produkter för läckagereparation för att spara energi. Utöver allt detta spelar också förnybar energi en viktig roll för Goodyears hållbarhetsarbete. Två solcellskraftverk planeras i Luxemburg, och flera andra anläggningar använder redan solenergi och vattenkraft.

Det mest imponerande är kanske att Goodyears däck hela tiden blir mer och mer avancerade i takt med att produktionsprocessen utvecklats. Även om det går åt mer energi att skapa däcken, så har företaget fortsatt att minska energianvändningen.

Växthusgaser och annat avfall

Energianvändningen och utsläppen av växthusgaser är nära sammanlänkade. Goodyears ansträngningar för att minska energiförbrukningen har lett till en minskning på 19 % för utsläppen av växthusgaser sedan 2010. Uträkningen är enkel – ju mindre energi företaget använder, desto lägre blir utsläppen.

Det här innebär att Goodyear ligger bra till för att uppfylla målen när det gäller att minska utsläppen av växthusgaser, eftersom det globala företagsmålet är en minskning med 25 % till 2023. Inom EMEA-regionen har Goodyear redan sänkt utsläppen av växthusgaser med 24 %.

När det gäller andra typer av avfall etablerade Goodyear redan 2006 en strävan mot noll procent avfall till deponi vid företagets däckfabriker och kemikalieanläggningar. Ytterligare förbättringar har gjorts varje år sedan dess och förra året började man också att väga avfallet utifrån typ och bortskaffningsmetod.

Vatten

Även om däckproduktionen generellt inte förbrukar så stora mängder vatten så har Goodyears satsningar på att minska vattenanvändning fokuserats till utsatta platser där vatten är en mer begränsad resurs. Företaget övervakar vattenförbrukningen och data om vattenuttag vid 43 anläggningar. Målsättningen är att verksamheten ska vara så effektiv som möjligt för att inte förbruka betungande vattenmängder i dessa utsatta områden.

År 2019 reducerades den global vattenförbrukningen med 15 % jämfört med år 2010 och för närvarande håller Goodyear på att fastställa de nya målen för vattenreduktionen inför de kommande fem åren. EMEA är en framstående region när det gäller den minskade vattenförbrukningen, med en minskning på 33 % sedan 2010.

Goodyears helhjärtade engagemang för en ansvarsfull däckproduktion, där EMEA-regionen leder vägen för resten av världen, är en pågående inspirerande resa som kommer att fortsätta att utvecklas i takt med att vetenskapen går framåt.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 62 000 anställda och tillverkning på mer än 46 anläggningar i 21 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu