Goodyear ger sig in i en ny era inom toppen av GT-racing

Goodyear ger sig in i en ny era inom toppen av GT-racing

2024 kommer att bli Goodyears största år inom endurance-racing sedan deras återkomst år 2020. LMGT3 har introducerats i FIA World Endurance Championship (WEC) och Goodyear har spenderat flera månader på att utveckla en avancerad däckspecifikation för den nya, spännande kategorin.

Nio av de kändaste märkena inom GT-racing kommer att mäta sig mot varandra över hela världen på några av motorsportens mest ikoniska banor. På Le Mans i juni kommer totalt 23 LMGT3-bilar att åtföljas av 16 LMP2-maskiner med Goodyear där de försöker fånga endurance-racingens mest eftertraktade krona.

Goodyear Racing påbörjade utvecklingen för den helt nya LMGT3-kategorin år 2022. De började då att ta fram ett däck som kunde tillgodose alla de mångsidiga behoven som finns på det moderna GT3-startfältet. Under 2024 kommer två specifikationer för torrdäck och ett avancerat våtdäck att täcka hela säsongen – från extrema temperaturer i Bahrain till intensitet i Qatar och det oförutsägbara vädret på Spa-Francorchamps.

Som exklusiv leverantör till LMGT3-kategorin i WEC har Goodyear befäst sitt åtagande till internationell motorsport. Endurance-racing ger ovärderliga resultat som bidrar till att utveckla nästa generations UUHP-däck för användning på väg, och det är en möjlighet för Goodyear att visa upp sina teknologier och expertis.

LMGT3:s egenskaper gör kategorin till den mest representativa när man jämför teknologier som kan användas i Goodyears sortiment med UUHP-däck för väg. Förarnas återkoppling är ett avgörande inslag för Goodyear Racings team med designers och ingenjörer när de utvecklar ett däck som utmärker sig på banan.

Förarnas återkoppling är avgörande för att utveckla det bästa racingdäcket. Under det senaste officiella Goodyear-däcktestet före säsongen på Circuito Monteblanco i Spanien fick en grupp WEC-förare dela sina tankar om däckteknologin som de hoppas kommer bära dem till vinsten år 2024.

Veteranförare för Porsche hyllar Goodyears utvecklingsloop

Richard Lietz har varit fabriksförare åt Porsche sedan 2007, och under den tiden har han tävlat i varje Le Mans med bilmärket. Lietz vet exakt vad som driver ett framgångsrikt GT-team och var full av beröm när han pratade om Goodyears senaste version av LMGT3-däck:

”Utvecklingsloopen från Goodyear har varit fantastisk”, förklarar den fyrfaldiga vinnaren av Le Mans. ”De har gjort ett enastående jobb med att leverera ett däck för varje tillverkare. Däcket kan hantera ett brett intervall av temperaturer och starta utan däckvärmare. Det är en av de svåraste uppgifterna man kan åstadkomma, och jag tror att däcket som vi har nu är en bra utgångspunkt och vi är väldigt nöjda.”

Michelle Gatting från Iron Dames känner stort förtroende för Goodyear

2023 var ett stort år för Iron Dames. Stallet tog en historisk milstolpe med den första helt kvinnliga förar-lineupen att köra i WEC under 8 Hours of Bahrain.

Så här svarade Michelle Gatting när hon blev tillfrågad om Goodyears inblandning i den nya eran inom GT-racing: ”Med de nya Goodyear-däcken är planen nästa år att förare kommer behöva köra dubbelt så långt på däcken.

”Planen för 2024 är självfallet att tänka på miljön, att bli grönare. Det innebär så klart att använda färre däck. Det är därför som Goodyear har utvecklat ett däck som kan hålla i minst två timmar.

”Det är verkligen annorlunda [jämfört med vad vi brukar göra], men Goodyear har gjort ett bra jobb. Vi har fått en grym känsla med däcket och det ger oss mer självsäkerhet i bilen.”

Förare hyllar Goodyears ”mega” LMGT3-plattform

Den brittiska föraren Ben Barker kommer att köra Fords senaste GT3 med Proton Racing under 2024. I en intervju på Monteblanco i November lyfte Barker de framsteg som Goodyear har gjort på relativt kort tid. ”Känslan [i däcket] är praktiskt taget samma. Däcket som Goodyear har utvecklat känns helt ärligt mega, så jag ser fram emot att köra det mer och på olika banor.”

Mike McGregor, Goodyear Racings Endurance Program Manager, tillägger: ”Att få jobba tillsammans med erfarna förare är en viktig del i däckutvecklingsprocessen. Tester på banan gör att vi kan kalibrera tusentals timmar med simulerade data och få feedback från förare om hur vi kan förbättra däckets övergripande känsla och förtroende.

”Vi vill tacka förarna och tillverkarna för deras samarbete och med förberedelserna den här säsongen, och vi ser fram emot att se dem tävla mot varandra i år.”