Goodyear ingår däckavtal för FIA-lastbilsracing

Goodyear ingår däckavtal för FIA-lastbilsracing

21 mars 2016 – Goodyear har ingått ett avtal med Federation Internationale de l’Automobile (FIA) att agera exklusiv däckleverantör för FIA European Truck Racing Championship. Avtalet undertecknades den 17 mars i Paris av Jean Todt, FIA:s ordförande, och Davide Califano, Director Marketing Activation Commercial Tires för Goodyear i Europa, Mellanöstern och Afrika, vid den officiella öppningsceremonin för FIA European Truck Racing Championship.

Avtalet gör Goodyear till samarbetspartners med nybildade ETRA Promotion GmbH (ETRA) – seriens nya promoter. Det betyder att alla lastbilar i tävlingen kommer att köra på Goodyears racerdäck för lastbilar, som har utvecklats särskilt för sporten för de kommande tre åren. Däcken kommer att levereras och underhållas av Truck Race Organisation (TRO) vid varje tävling inom FIA European Truck Racing Championship.

”Vi är så glada att vi har utsetts av FIA att tillverka, leverera och underhålla däcken för FIA European Truck Racing Championship. Vi började tillhandahålla racingdäck för lastbilar år 2004 och har under åren fortsatt att utveckla optimala däck som klarar de extrema förhållanden som råder på tävlingsbanan”, säger Davide Califano. ”En annan fördel är att tävlingsmiljön låter oss testa nya tekniker som i slutändan även våra vanliga däck förbättras av, vilket alla våra kunder kan dra nytta av.”

För säsongen 2016 levererar Goodyear särskilt utvecklade Goodyear-racingdäck för lastbilar i storleken 315/70R22.5.

Det preliminära tävlingsprogrammet för FIA European Truck Racing Championship 2016:

• 22 maj – Red Bull Ring/Spielberg – Österrike
  • 29 maj – Misano – Italien
  • 12 juni – Nogaro – Frankrike
  • 3 juli – Nürburgring – Tyskland
  • 28 augusti – Hungaroring – Ungern
  • 4 september – Most – Tjeckien
  • 18 september – Zolder – Belgien
  • 2 oktober – Jarama – Spanien
  • 10 oktober – Le Mans – Frankrike
  • Ämnen

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 66 000 anställda och tillverkning på 49 anläggningar i 22 länder över hela världen. I företagets två innovationscenter i Akron i Ohio i USA och Colmar-Berg i Luxemburg utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda.

I Goodyear Dunlop Europes däcksortiment för kommersiella fordon och bussar finns mer än 400 olika däck i drygt 55 dimensioner. Många världsledande tillverkare av kommersiella fordon monterar däck från Goodyear som standard, bland andra DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania och Volvo. Goodyear levererar dessutom däck till alla större trailertillverkare. Med Fleet First, som innefattar servicenätverket TruckForce, vägassistanstjänsten ServiceLine 24h, det webbaserade hanteringssystemet FleetOnlineSolutions Internet och Goodyear Retread Technologies, erbjuder Goodyear ett av de bredaste utbuden av servicetjänster i branschen.

Gå in på www.goodyear.com för mer information om Goodyears produkter.