Gå direkt till innehåll
Goodyear Sightline är den första intelligenta däcklösningen för sista milen-leveranser

Pressmeddelande -

Goodyears nya teknologi för intelligenta däck, Goodyear SightLine, riktar sig initialt till fordonsparker

Goodyear Tire & Rubber Company, ledande inom uppkopplad mobilitet, presenterade idag den första intelligenta däcklösningen för lastbilsparker, Goodyear SightLine.

Goodyear SightLine erbjuder sömlös, säker och tillförlitlig mobilitet för alla fordon, men startar med transportbilar som används för till exempel service ute på fältet, i byggbranschen och för den sista leveranssträckan hem till kundens dörr.

Senare i år kommer Goodyear SightLine även att finnas tillgängligt för Goodyears kunder inom originalutrustning och nya leverantörer inom fordonsparker och mobilitet.

Goodyear SightLine kommer till att börja med finnas tillgängligt i Nordamerika och Europa. SightLine använder sensorer med molnbaserade algoritmer för att kommunicera med fordonsoperatörer i realtid.

Goodyears egenutvecklade tekniker för förebyggande underhåll kan bidra till att lösa många utmaningar som dagens bilförare och fordonsoperatörer står inför. Det handlar om att förutse incidenter, minimera stilleståndstid och övervaka däcktryck och slitage för förbättrad säkerhet och mer kostnadseffektiv mobilitet.

”Ungefär som pulsklockor övervakar hälsodata som puls och syrenivå så övervakar Goodyear SightLine hälsotillståndet hos det intelligenta däcket”, berättar Chris Helsel, Senior Vice President för den globala verksamheten och Chief Technology Officer. ”Goodyear SightLine gör att det blir enklare att förstå däcken och erbjuder proaktiv information för att kommunicera när det behövs service eller byte.”

Goodyear har ackumulerat flera miljarder kilometer i tesning av däcklösningarna som används i Goodyear SightLine med hjälp av pilotprogram. Denna lansering lägger grunden till en framtid med uppkopplade däck där varje däck kan leverera intelligent information. Goodyear har satt som mål för hela företaget att däckintelligens ska finnas inbyggt i alla nya produkter år 2027.

I framtiden kommer Goodyear SightLine-teknologin inte bara att ge feedback om däcket utan även om vägförhållandena och på så vis möjliggöra uppkopplad autonom mobilitet. De inledande testerna har visat att man genom att integrera Goodyear SightLine-teknologi i fordonets styrsystem kan minska förlusten av bromsprestanda med cirka 30%.

Du hittar mer information på www.goodyearsightline.com.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 72 000 anställda och tillverkning på mer än 54 anläggningar i 23 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181