Goodyear skriver avtal med logistikföretaget Kreiss

Goodyear skriver avtal med logistikföretaget Kreiss

Riga den 23 oktober 2015 – Det stora internationella logistikföretaget Kreiss har valt Goodyear som främsta leverantör för däcktjänster för majoriteten av sin transeuropeiska vagnpark. Fordonen ska utrustas med den senaste generationens lastbilsdäck som Goodyear FUELMAX, KMAX och ULTRA GRIP MAX liksom Dunlop SP344 och SP444. Dessutom ska Goodyears FleetFirst-program för hantering av lastbilsdäck hjälpa Kreiss att minska sin totala ägandekostnad för lastbilsdäck.

Kreiss hade år 2014 en omsättning på över 120 miljoner euro och är med sina 1 200 lastbilar och 1 500 släpfordon med kylaggregat ett av de största åkerierna i Norden och Baltikum. Genom FleetFirst-avtalet med Goodyear kommer Kreiss att utrusta den största delen av sin vagnpark med lastbilsdäck av högsta klass från Goodyear och Dunlop. Häri ingår bland andra Goodyears KMAX-däck med extra lång livslängd, bränsleeffektiva FUELMAX och de helt nya ULTRA GRIP MAX-däcken för tuffa vinterväglag.

En annan viktig del i det nya samarbetet är de däckhanteringstjänster som ingår i FleetFirst. Med hjälp av dem kan Kreiss minska sin totala ägandekostnad för däck. I FleetFirst ingår vägassistanstjänsten ServiceLine24, TruckForce-nätverket med 2 200 servicepartner strategiskt utspridda över 28 europeiska länder och TreadMax varmregummerade premiumprodukter.

Så här säger Andrejs Kuznecovs, styrelseordförande för Kreiss: ”Vi är imponerade över Goodyears senaste produkter eftersom effektivitet och total ägandekostnad är viktiga faktorer för oss. Vi har valt Goodyears KMAX och FUELMAX som de produktserier vi helst vill ha. Med dem kan vi minska våra kostnader och de kan användas under hela året. Det är också väldigt viktigt för oss att produkterna från Goodyear har bra EU-däckmärkning för bränsleeffektivitet. En annan viktig faktor för oss är att Goodyears TreadMax-däck är varmregummerade. De är nästan lika bra som nya däck när det gäller livslängd och bränsleeffektivitet, men genom Flera liv-konceptet kan vi minska våra totala årliga driftskostnader ännu mer. Och eftersom vi har verksamhet i så många olika länder är det viktigt för oss att veta att vi kan lita på att få hjälp via Goodyears vägassistanstjänst ServiceLine24. Den här kombinationen av innovativa premiumprodukter och vagnparkstjänster särskilt utformade för vår verksamhet gör att vi bättra kan utnyttja kapaciteten i vår vagnpark och förbättra vår egen service till våra kunder.”

”Vi är väldigt glada och stolta över att Kreiss har valt Goodyear som sin nya leverantör av däck och däcktjänster för sin vagnpark. Samarbetet med Kreiss är ett tydligt bevis på att vår affärsmodell där vi erbjuder produkter av hög kvalitet och skräddarsydda vagnparkstjänster inklusive varmregummering är den bästa när det gäller att hjälpa våra kunder att minska den totala ägandekostnaden”, säger Khaled Arafa, Goodyears affärschef för Norden.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har omkring 66 000 anställda och tillverkning på mer än 49 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda.

I Goodyear Europes däcksortiment för kommersiella fordon och bussar finns fler än 400 olika däck i drygt 55 dimensioner. Många världsledande tillverkare av kommersiella fordon monterar däck från Goodyear som standard, bland andra DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania och Volvo. Goodyear levererar dessutom däck till alla större trailertillverkare. Med Fleet First, som innefattar servicenätverket TruckForce, vägassistanstjänsten ServiceLine 24h, det webbaserade hanteringssystemet FleetOnlineSolutions Internet och Goodyear Retread Technologies, erbjuder Goodyear ett av de bredaste utbuden av servicetjänster i branschen.

Besök www.goodyear.com för mer information om Goodyears produkter.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181