Goodyear UltraGrip Ice+ - Vinterns stora testvinnare

Goodyear UltraGrip Ice+ - Vinterns stora testvinnare

Goodyears nya nordiska dubbfria vinterdäck, UltraGrip Ice+, har blivit vinterns stora testvinnare i de flesta nordiska motormagasin. Topplaceringen grundar sig på däckets jämna prestanda med bra grepp på snö och is samt utmärkta köregenskaper på både torrt och vått väglag. ”Nya UltraGrip Ice+ övertygar som aldrig förr och har genom väl avstämda egenskaper flyttat gränserna. Imponerande!” sammanfattade Teknikens Värld och Aftonbladet gav betyget ”Bäst i test”.

När UltraGrip Ice+ testades i år av den oberoende testorganisationenTest World i Finland, som levererar tester till flera av de ledande motor- och dagstidningarna i Norden och Baltikum, konstaterade de att däcket har betydligt bättre prestanda än samtliga huvudkonkurrenter. UltraGrip Ice+ har utmärkt grepp på alla varierande vinterväglag. Däcket utnämndes därför av Test World till det bästa vinterdäcket för nordiska förhållanden.

Både Test World och Aftonbladet fastslog att Goodyear UltraGrip Ice+, ”tack vare bra balans mellan däckets olika egenskaper”, presterar bäst av alla däcken överlag. UltraGrip Ice+ får höga betyg för pålitlig väghållning på asfalt och kombinerar höga prestanda på både vått och torrt med säkert grepp på is och snö. Det är en kombination som blir allt viktigare i Sverige för att öka säkerheten i vinterkörning på många olika underlag. UltraGrip Ice+ är dessutom lätt att kontrollera i snöslask.

Det nya vinterdäcket har tack vare de överlägsna resultaten redan hyllats i flera ledande motormagasin i de nordiska och baltiska länderna. Finska Tekniikan Maailma skrev om UltraGrip Ice+ att ”Det här däcket är ett steg i rätt riktning för utvecklingen av dubbfria vinterdäck” och Teknikens Värld konstaterar med glädje att ”Goodyear UltraGrip Ice+ vinner hela testet, ett nordiskt dubbfritt som kombinerar fantastiskt fint uppträdande på vinterväg med klassens bästa barmarksuppträdande”. Vi Bilägare framhäver att ”Våt asfalt klarar däcket galant, bromsar bra och är lättkört”.

– Vi är väldigt glada över att UltraGrip Ice+ vann och fick toppbetyg av Test World. Det visar att vårt arbete med innovativ utveckling och fokus på säkerhet har lönat sig. UltraGrip Ice+ är utvecklat särskilt för nordiska vinterförhållanden och vi är stolta över däckets utmärkta prestanda på alla olika vinterväglag, säger Magnus Lord-Arenander, produktinformationsansvarig på Goodyear Dunlop Nordic.

Däcket kompletterar Goodyears premiumserie av vinterdäck med och utan dubbar. Med nya innovativa Active Technology, som utvecklats speciellt för UltraGrip Ice+ med dubbla gummiblandningar och nya hybridsajpningar, får däcket bättre kontakt med vägbanan vilket ökar dess prestanda inte minst på is. Det gör att däcket passar lika bra på landsvägar som i stadskörning, där förbud mot dubbdäck nu diskuteras.

Ett tidigare oberoende test från Test World visade att UltraGrip Ice+ överlag är 8 % bättre än konkurrenterna och har 11 % kortare bromssträcka på vått underlag. Däcket har även 3 % kortare bromssträcka på snö och 3 % ökad kontroll på is.

Se ytterligare information bifogad.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. För ytterligare information om Goodyears produkter, besök www.goodyear.se.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen. För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.