EfficientGrip SUV

Goodyear visar starka resultat i årets sommardäcktester

Fyra testvinster och flertalet podiumplaceringar i säsongens sommardäcktester bekräftar Goodyears position som en av ledarna i kategorin sommardäck. Bland Goodyears däck är EfficientGrip SUV, EfficientGrip Performance och Eagle F1 Asymmetric 3 de som står som vinnare.

EfficientGrip Performance, EfficientGrip SUV och Eagle F1 Asymmetric 3 är Goodyears vinnare i sommardäcktesterna. Under flertalet tester har dessa däck erhållit topplaceringar för hög kvalitet och egenskaper som rullmotstånd, greppstyrka och korta bromssträckor. Dessa fina utmärkelser bekräftar Goodyears stora insats i att skapa däck som är både säkra och erbjuder goda köregenskaper.

Goodyear EfficientGrip SUV

EfficientGrip SUV är särskilt utformad för SUV och 4x4-fordon. Däckets Fuel Saving Technology ger lägre bränsleförbrukning och lägre CO2-utsläpp. Detta i kombination med däckets korta bromssträckor i våta förhållanden gör det mångfacetterat. I februari överträffade däcket samtliga konkurrenter och vann Råd & Röns[1] sommardäcktest för SUV och även tyska ADACs[2] test. EfficientGrip SUV placerade sig även på andraplats i finska Tuulilasis[3] och i tyska ACE Lenkrads[4] tester.

Goodyear EfficientGrip Performance

Detta högprestandadäck är välkänt för sin goda komfort och låga bränsleförbrukning och fortsätter att leverera testvinster även 2017. EfficientGrip Performance har också det innovativa tredimensionella blockmönstret – Active Grip Technology, som ökar kontakten med vägen vid inbromsning. Aftonbladet Bil[5] presenterade däcket som testvinnare, framförallt tack vare däckets höga prestationer i samtliga delar, ”här finns alltid grepp när det behövs, dessutom kombinerat med bäst rullmotstånd i testet”. I Råd &Rön[6], ADAC[7] och Gute Fahrt[8] belönades EfficientGrip Performance med en andraplats. Även i tyska Auto Zeitung[9] var kvaliteten hög nog för pallplacering.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3

Även ultrahögprestandadäcket Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 premierades för sina egenskaper. Tyska Auto Bild allrad[10] utmärkte däcket som total testetta. Tongivande var bland annat väghållningen vid både vått och torrt väglag. Mer än 36 000 ingenjörstimmar har spenderats på att utveckla Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, något som avspeglas i Auto bild sportscars[11] test där däcket omnämns ha ”exemplarisk säkerhetsmarginal”. Slutligen belönades Eagle F1 Asymmetric 3 med andraplats även i Sport auto[12] som ansåg att däcket var lätthanterat på såväl våta som torra underlag och även gav korta bromssträckor på torra vägar.

[1] Råd & Rön, 02/2017, 215/65R16.
[2] ADAC, 03/2017, 215/65R16.
[3] Tuulilasi, 03/2017, 215/65R16.
[4] ACE Lenkrad, 03/2017, 215/60R17.
[5] Aftonbladet Bil, 02/2017, 205/55R16.
[6] Råd & Rön, 02/2017, 195/65R16.
[7] ADAC, 03/2017, 195/65R15.
[8] Gute Fahrt, 03/2017, 215/55R17.
[9] Auto Zeitung, 06/2017, 215/55R17.
[10] Auto Bild Allrad, 04/2017, 235/50R18.
[11] Auto Bild Sportscars, 04/2017, 235/35R19.
[12] Sport Auto, 04/2017, 225/40R18.