Goodyears lastbilsdäck klara för Dakar 2016 – ”Odyséen”

Goodyears lastbilsdäck klara för Dakar 2016 – ”Odyséen”

Bryssel, 30 december 2015 – Efter omfattande och framgångsrika tester i Spanien och Marocko har vinnarna av 2012 års upplaga av Dakarrallyt, De Rooy-teamet, valt lastbilsdäcket Goodyear Offroad ORD. Dessa är i storleken 375/90R22.5 och kommer att monteras på tre Iveco-lastbilar som teamet har anmält till Dakar 2016 – ”Odyséen”. Dakarrallyt är världens största terrängtävling för bilar, motorcyklar och lastbilar, och körs i Argentina och Bolivia den 3–16 januari 2016.

”Vi är väldigt glada att De Rooy-teamet har valt Goodyear Offroad ORD-lastbilsdäck i storlek 375/90R22.5 för Dakar 2016. De intensiva testerna som har utförts visade att våra lastbilsdäck ger teamet utmärkta prestanda när det gäller grepp, livslängd och stryktålighet. De här viktiga faktorerna är avgörande för att ta sig i mål som en vinnare i det krävande Dakarrallyt. För oss är deltagandet i en av de tuffaste terrängtävlingarna tillsammans med De Rooy-teamet ett utmärkt tillfälle att visa våra Offroad ORD-lastbilsdäcks prestanda under mycket svåra förhållanden. Dessutom får vi värdefulla data och insikter inför utvecklingen av framtida lastbilsdäck under det här projektet. Vi ser fram emot januari och önskar teamet lycka till i Dakarrallyt”,säger Benjamin Willot, marknadsföringschef för Commercial Tires hos Goodyear i Europa, Mellanöstern och Afrika.

De Rooy-teamet är baserat i Nederländerna och har anmält tre lastbilar som kommer att utrustas med Goodyear Offroad ORD-lastbilsdäck i storlek 375/90R22.5. Det är en förstalastbil, som körs av Gerard de Rooy som vann lastbilsklassen i Dakar 2012, en lastbil som körs av De Rooy-teammedlemmen Ales Loprais och en supportlastbil som körs av Ton van Genugten. Valet av Goodyear Offroad ORD-däcken gjordes efter utförliga tester under Bajarallyt i Spanien i juli 2015 och Oilibyarallyt i Marocko i oktober 2015. Under dessa testrallyn arbetade ingenjörer från Goodyear Innovation Center i Luxemburg tillsammans med teamet för att ta fram den bästa utrustningen för optimala däckprestanda under alla de olika förhållandena som de tävlande kommer att ställas inför.

Lastbilsdäcket som har testats och som ska användas under Dakarrallyt är Goodyears Offroad ORD-däck i storlek 375/90R22.5. Denna storlek är unik för Goodyear och ersätter 14.00R20-inpassningen som De Rooy-teamet använde innan. Goodyear Offroad ORD i 375/90R22.5 behåller samma övergripande diameter och bredd som 14.00R20, men den större fälgdiametern ger mer utrymme för bromsen och därmed bättre värmetålighet.

Henk van Leuven, teamchef för De Rooy-rallyteamet, tillägger: ”Testerna som vi har utfört tillsammans med Goodyear har visat vilka enastående prestanda Goodyears Offroad ORD-lastbilsdäck erbjuder och vi är övertygade om att det här är det bästa däcket för oss i Dakarrallyt. Däcken är en viktig del i vår satsning på att åter kunna kliva upp överst på prispallen i januari och vi är övertygade om att vi kommer att nå det målet med Goodyear-däcken.”

Odysée-Dakarrallyt 2016 körs i Argentina och Bolivia den 3–16 januari 2016. Fler än 660 konkurrenter från över 50 länder och fler än 400 motorcyklar, fyrhjulingar, bilar och lastbilar förväntas delta i 2016 års rally.

Programmet för Dakar 2016 är:

3 januari: Buenos Aires – Villa Carlos Paz

4 januari: Villa Carlos Paz – Termas de Río Hondo

5 januari: Termas de Río Hondo – Jujuy

6 januari: Jujuy – Jujuy

7 januari: Jujuy – Uyuni

8 januari: Uyuni – Uyuni

9 januari: Uyuni – Salta

10 januari: Vilodag i Salta

11 januari: Salta – Belén

12 januari: Belén – Belén

13 januari: Belén – La Rioja

14 januari: La Rioja – San Juan

15 januari: San Juan – Villa Carlos Paz

16 januari: Villa Carlos Paz – Rosario

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 66 000 anställda och tillverkning på 49 anläggningar i 22 länder över hela världen. I företagets två innovationscenter i Akron i Ohio i USA och Colmar-Berg i Luxemburg utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda.

I Goodyear Dunlop Europes däcksortiment för kommersiella fordon och bussar finns mer än 400 olika däck i drygt 55 dimensioner. Många världsledande tillverkare av kommersiella fordon monterar däck från Goodyear som standard, bland andra DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania och Volvo. Goodyear levererar dessutom däck till alla större trailertillverkare. Med Fleet First, som innefattar servicenätverket TruckForce, vägassistanstjänsten ServiceLine 24h, det webbaserade hanteringssystemet FleetOnlineSolutions Internet och Goodyear Retread Technologies, erbjuder Goodyear ett av de bredaste utbuden av servicetjänster i branschen.

Gå in på www.goodyear.com för mer information om Goodyears produkter.

.