Goodyear EfficientGrip Cargo

Goodyears nya däck EfficientGrip Cargo för lätta lastbilar tar dig längre

Goodyears nya däck för lätta lastbilar håller mer än 21 000 kilometer längre än två av sina konkurrenter. Dessutom skapar däcket en förhöjd bränsleeffektivitet och erbjuder förbättrat grepp, särskilt på vått väglag.

Goodyear, en av världens största däcktillverkare, presenterar det nya däcket EfficientGrip Cargo som kommer finnas tillgängligt på marknaden i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA). Eftersom bränsleeffektivitet och längre körsträcka blir allt viktigare för åkerier och förare[1], introducerar Goodyear ett däck för lätta lastbilar som tack vare en ny silikablandning och förbättrad prestanda för slitbanan kan möta kraven.

Fler mil med samma däck

Oberoende tester utförda av DEKRA[2] där Goodyears nya däck för lätta lastbilar ställts mot två konkurrenter, har visat att Goodyears EfficientGrip Cargo håller i genomsnitt 21 457 fler kilometer än de övriga[3].

För att kunna ge en längre körsträcka[4] använder EfficientGrip Cargo två innovationer. Den nya silikablandningen för slitbanan ökar däckets slitstyrka och ger bättre grepp i vått väglag. Det omdesignade slitbanemönstret optimerar däckets styvhet och fördelar trycket jämnare för att ge mer gummi på vägbanan. Tack vare dessa tillägg kan däcket tillåta att åkerier kör upp till 10 000 km längre[4] än dess föregångare.

Spar bränsle

Genom att använda en fastare basblandning och ett kylande yttre lager, genererar däcket mindre värme jämfört med sin föregångare, vilket leder till 18 procent lägre rullmotstånd[5]. Den effektiviserade bränsleförbrukningen i kombination med utökad livslängd kan möjliggöra betydande besparingar för bilägare.

– De imponerande testresultat som vi sett visar på engagemanget hos Goodyears ingenjörer. Tack vare deras arbete har vi kunnat skapa Extra Mile Technology samt förbättrat däckens hållbarhet, väggrepp och den totala ägandekostnaden, säger Martijn de Jonge, Brand Director Consumer EMEA på Goodyear.

EfficientGrip Cargo är redan fullt kompatibel med de EU-regleringar kring märkningar för framförallt rullningsbuller, rullmotstånd och grepp på vått väglag, som träder i kraft i november 2018.

Från och med maj 2017 kommer 28 olika dimensioner finnas tillgängliga, något som täcker 82 % av marknaden.

Lanseringsdatum

215/60R17C – 109/107T

Maj 2017
225/55R17C – 104/102H

[1] Källa: TGI TMS Consumer Segmentation, studie utförd i Tyskland, Sydafrika, Frankrike – 2014
[2] På driven framaxel. Jämfört med den genomsnittliga prestandan av de två senaste modellerna från två konkurrenter i segmentet för lätta lastbilar (Hankook Vantra LT, Continental ContiVanContact 200). Testad av DEKRA i juli-oktober 2016 på uppdrag av Goodyear Dunlop. Ny LT, däckdimension: 215/65 R16C 109/107T. Test fordon: Renault Master. Testförhållanden: Mireval Proving Grounds, Frankrike. Rapport #: LRT 2016-888 den 2016/12/10.
[3] 23 964 km extra eller 40 % bättre vägprestanda jämfört med Continental ContiVanContact 200 och 18 986 km extra eller 32 % bättre vägprestanda jämfört med Hankook Vantra LT.
[4] Jämfört med föregångaren (Goodyears interna test). Kört på Renault Master, datum för slutrapport: september 2015. Storlek: 215/65R16C 109T, slutsats efter 38 407 km körning. 9 323 km (fram) och 22 320 km (bak) uppskattad skillnad i slutlig körsträcka mellan EfficientGrip Cargo och Cargo Marathon.
[5] Baserat på ett internt EC-rullmotståndstest, relativ prestandaskillnad mellan 215/75R16C 113/111R Goodyear Cargo G26 och Goodyear EfficientGrip Cargo (2015).