Goodyear UltraGrip Ice SUV

Pressmeddelande -

Med utvecklingen av UltraGrip Ice SUV levererar Goodyear prestanda på snö och is för SUV:ar under extrema vinterförhållanden

Goodyear har tagit sin expertis till det yttersta under utvecklingen av UltraGrip Performance-däck för SUV:ar. Därefter har däcktekniken förbättrats än mer för att uppfylla de specifika kraven som finns för det Nordiska vinterklimatet med extrema vintrar – exempelvis är gummiblandningen anpassad för att ge bra grepp vid mycket låga temperaturer.

Bättre bromsförmåga på isiga vägar

I Norden krävs specifika däckegenskaper för att ge bra grepp under extrema vinterförhållanden. En av dessa nyckelegenskaper som har utvecklats av Goodyears ingenjörer är blandningen IceGrip. Denna mjuka blandning bibehåller hög flexibilitet vid mycket låga temperaturer, vilket ger lägre styvhet och bättre vidhäftning för optimala köregenskaper med starkt grepp på is och snö.

Vid sidan av att däcket anpassades för snö- och istäckta vägar tittade Goodyear närmare på de specifika kraven för SUV:ar. Dessa fordon är tyngre, vilket ökar belastningen på däcket, och särskilda egenskaper krävs för att säkerställa grepp och väghållning.

Här spelar ActiveGrip Technology en viktig roll. För att motstå dessa högre krafter har fotavtrycket ökats. Mer gummi på vägen innebär mer ytkontakt, vilket ger bättre stabilitet, grepp och bromsförmåga.

Dessutom har slitbanemönstret anpassats för SUV:ar, så att det ger optimal bromsförmåga och drivgrepp på snöiga och isiga vägar – till skillnad mot den tidigare raka formen är däckblocken nu vinklade, vilket stärker greppet.

Slutligen har UltraGrip Ice SUV dessutom utrustats med TOP Indicator Technology: en snösymbol på däcket som gradvis försvinner allt eftersom det används. När den är helt borta behöver däcket bytas för att optimala vinteregenskaper ska säkerställas.

Praktisk information

Goodyears UltraGrip Ice SUV kommer att finnas i 14 utvalda dimensioner.

225/55 R18 102 T XL
235/50 R18 101 T XL