Ny däckmärkning påverkar vägsäkerhet och miljö

Ny däckmärkning påverkar vägsäkerhet och miljö

Goodyear Dunlop välkomnade närmare 140 journalister och centrala opinionsbildare från mer än 25 europeiska länder till företagets Vägsäkerhetsdagar den 25-27 oktober. Där visade Goodyear Dunlops ingenjörer hur en liten självhäftande etikett på 7,5 x 11 cm kan bidra till att minska bromssträckan för fordon på våta vägar med upp till fyra billängder och hur valet av däck kan minska både bränsleförbrukningen med 7,5 % och utsläppen av koldioxid.

Från och med 1 november 2012 måste alla däck tillverkade efter 1 juli 2012 till personbilar och till lätta och tunga lastbilar vara märkta enligt en ny EU-standard. Märkningen ger konsumenterna information om tre viktiga prestanda och egenskaper när de ska köpa nya däck. Etiketten kommer att visa hur däcket betygsätts vad gäller rullmotstånd (hur däcket påverkar fordonets bränsleförbrukning och miljön), våtgrepp (som visar däckets säkerhetsegenskaper) och yttre däckljuddäckljud (som är en miljöaspekt).

Presskonferensen på Annual Road Safety Days samlade 140 ledande journalister från 25 länder i den ärevördiga plenisalen Old Hemicycle i Luxemburg, där Europarlamentet tidigare hade sitt högsäte i många år. Deltagarna fick också tillbringa en hel del tid på Goodyears toppmoderna Innovation Center i Luxemburg (GIC*L), som är en av världens ledande institutioner för däckforskning samt utveckling och utvärdering av däck.

Deltagarna fick också en förhandsvisning av den nya EU-däckmärkningen i praktiken, genom demonstrationer, egen testkörning och workshops under ledning av erfarna däckingenjörer.

Flera externa talare, bland annat Sean H. Haight från Collision Safety Institute (CSI) i San Diego, USA; Renzo Cicilloni, direktör för säkerhetsavdelningen på European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) i Bryssel, Belgien och Dr Alex Stedmon, psykolog från universitetet i Nottingham i Storbritannien, kompletterade evenemanget med intressanta föredrag och insikter om olika vägsäkerhetsfrågor.

- Vårt syfte med det här evenemanget är att genom demonstrationer och testkörningsaktiviteter levandegöra märkningen och visa vad den innebär i praktiken. Vad betyder egentligen skillnaden mellan ett kategori A-däck, som är det högsta betyget, och ett G-däck, som är den lägsta betygsgraden, för konsumentens och förarens säkerhet och plånbok? förklarade Jean-Pierre Jeusette, generaldirektör för Goodyear Innovation Center Luxemburg.

Däcktillverkaren beskrev även en rad andra betydelsefulla prestandaegenskaper som inte finns med på märkningen men som är viktiga att överväga när man köper nya däck.

- Vi kan visa hur skillnaden mellan ett A- och ett G-däck till en vanlig personbil kan bespara konsumenten 300 euro under däckets livslängd och korta bromssträckan med 18 meter. Vi vill få konsumenter, ägare av fordonsflottor och andra däckköpare att inse hur viktiga däcken är för deras egen säkerhet på vägarna och hur den nya däckmärkningen kommer att guida dem till säkrare och mer miljövänliga däck. Märkningen gör det möjligt att ta ett mer välgrundat köpbeslut, sade Jeusette.

Om Goodyear Dunlop:

 Goodyear har 111 års erfarenhet av att utveckla en oerhört viktig del av fordonet – nämligen däcket. Vi anser att vi har ett ansvar att vara aktiva i däcksäkerhetsdebatten och vi vill bidra till säkrare mobilitet.

 Goodyear Dunlop har signerat och engagerar sig i ERSC – den europeiska trafiksäkerhetsstadgan (The European Road Safety Charter).

 Goodyear Dunlop har ända sedan starten gett sitt stöd för EU:s däckmärkning som syftar till att göra det lättare för konsumenter att bedöma däckens prestanda ur miljö- och säkerhetsperspektiv.

 Goodyear Dunlop stöder införandet av ett obligatoriskt system för mätning av däcktryck – ett elektroniskt system som övervakar lufttrycket i ett däck – som kommer att finnas i alla nya bilar som produceras från och med 2012 och som ska finnas i alla bilar år 2014.

 Goodyear Dunlop stöder idén att EU:s medlemsstater ska införa lagstiftning kring vinterdäck för att förbättra vägsäkerhet på vinterväglag.

 Goodyear samarbetar med samarbetspartners och andra intressenter för att visa på vikten av vägsäkerhet.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181