Geomax MX12

Nya Dunlop Geomax MX12 – utvecklat i MXGP World Championship

• Optimalt grepp och fäste i sandiga och leriga förhållanden
  • Bättre prestanda i lera än föregångaren Geomax MX11
  • Lärdomar från Dunlop Geomaxs World Championship-segrar

Dunlops Geomax®-däcksortiment är beprövade MXGP-segrare. Under 2017, på World Championship Grand Prix-nivån, har Shaun Simpson och Clement Desalle vunnit MXGP-lopp på Dunlops Geomax-sortiment. Som ett resultat av lärdomarna från toppnivåtävlingen har Dunlop utökat sitt Geomax-sortiment genom att presentera MX12.

Nya Dunlop Geomax MX12, som är utformat för sand- och lerförhållanden, ger ett stort prestandasteg framåt jämfört med föregångaren MX11 tack vare tre nya designegenskaper:

Först av allt har Dunlop förbättrat prestanda för sand och lera genom att optimera däckets profil och mönster. Införandet av den nya V-Block-tekniken ger bättre drivgrepp ut ur kurvor och en ökad kontaktyta som förbättrar bromsstabiliteten.

För det andra har Dunlop infört ett nytt slitbanemönster för svåra ler- och sandförhållanden, som fokuserar på att förbättra drivgrepp och sladdkontroll. Bakdäcket har Progressive Cornering Block Technology som ger stabil kurvtagning tack vare bättre sidogrepp och sladdkontroll.

Till slut har det optimala drivgreppet och stötupptagningsförmågan förbättrats genom att stomkonstruktionen har gjorts om. Det omfattar Carcass Tension Control System som ger en större diameter och ett större fotavtryck. Tillsammans med en utveckling av den beprövade makromolekylära polymeren i MX11 ger det en lång livslängd.

”Vårt utvecklingsarbete inom FIM World MXGP har hjälpt Dunlop-förare nå toppen på prispallen sex gånger under de senaste tolv månaderna. I en så intensiv konkurrens arbetar vi alltid för att nå högre prestandanivåer. Vi har inkluderat teknologi som Progressive Cornering Block Technology och vårt senaste Carcass Tension Control System för att hjälpa förare på alla nivåer få det grepp, den livslängd och den kontroll de behöver för att vinna även under de svåraste förhållanden”, säger Andy Marfleet, marknadschef för Dunlop Motorcycle EMEA.

Lansering av Geomax MX12 ger en full produktportfölj av MX-däck. Förutom nya MX12 för sand- och lerförhållanden är Geomax MX3S avsett för mjuk till medelhård terräng medan MX52 presterar bäst på medelhårda till hårda terrängförhållanden.

Om Dunlop Europe

Dunlop är en världsledande tillverkare av högprestanda- och ultraprestandadäck med imponerande framgångar inom motorsport. Dunlop Europe är teknisk partner till Suzuki Endurance Race Team, Honda Racing och GMT94 Yamaha inom enduroracing och är officiell däckleverantör till FIM Moto2- och Moto3-VM.

Enduroracing har dominerats av Dunlop Europe-team och -förare under det senaste årtiondet, med Suzuki som vinnare i 2016 års FIM Endurance World Championship. I Isle of Man TT 2017 tog Dunlop-förare hem fem segrar och 12 platser på prispallen. I World MXGP Championship har vinnande team som Kawasaki Racing valt Dunlop.

Läs mer om Dunlop Europe på www.dunlopmotorcycle.se eller följ oss på Twitter @DunlopMoto och på Facebook: Dunlopsverige

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 65 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 47 fabriker i 21 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu

.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181