GP Racer D212

Nya Dunlop GP Racer D212 släpps nu för säsongen 2017

• Väggodkända Dunlop GP Racer D212 framtaget för bankörning och racing på klubbnivå
  • Hela utbudet är nu tillgängligt i hela Europa
  • Med teknologi från framgångarna i FIM Endurance World Championship och med arv från D212 GP PRO

Dunlop GP Racer-serien har länge varit ett favoritval för racing- och banförare. I februari börjar nya GP Racer D212 säljas i hela Europa efter den lyckade introduktionen på racingtävlingar förra året.

Dunlop har redan testat däcket på krävande racing events. Det första produktionsspecade GP Racer D212 användes i slutomgången av det franska Superbike-mästerskapet, och hjälpte Lucas Mahias (GMT94 Yamaha) till seger i båda Supersport-loppen. Prototypdäck hade redan validerats i FIM Endurance World Championship.

Ny frontprofil från TT-vinnande GP Pro D212

GP Racer D212 innehåller teknologier som är grundade direkt på Isle of Man TT-vinnande GP Pro D212, men anpassade för banförare och klubbklassförare. Den nya gjutprofilen och stomkonstruktionen är tagna direkt från GP Pro, och minskar den styrkraft som behövs så att däcket kan göra skarpare och snabbare riktningsändringar än sin föregångare.

Kan anpassas för både för gator och bankörning

Dunlops senaste Heat Control-teknologi (som ingår i bakversionerna för endurance av 190/55ZR17 och 200/55ZR17) ökar däckets motståndskraft mot slitage genom att tillåta en mycket stark och uthållig yttre gummiblandning, samtidigt som den ger grepp på racingnivå med värme som alstras av den mjukare basgummiblandningen.

Däcket innehåller också den senaste versionen av Dunlops innovativa NTEC-teknologi som tillåter finjustering av lufttrycket, som teknikchefen Sebastien Montet förklarar: ”NTEC tillåter att förare använder lägre lufttryck för bananvändning, vilket ger en ökad kontaktyta för maximalt mekaniskt grepp och jämnare slitage utan att kompromissa med förarnas feedback och självsäkerhet. Både vår senaste Heat Control-teknologi och MultiTread-gummiblandning har varit viktiga faktorer för att skapa ett bandäck som också kan vinna lopp på toppnivå.”

Val av gummiblandning för vinnande livslängd

GP Racer D212 har en omarbetad MultiTread-gummiblandning som är gjord för att fungera vid lägre arbetstemperaturer. Både center- och skuldergummiblandningarna har uppgraderats.

GP Racer D212 finns tillgängligt i ett utbud av Soft, Medium och Endurance gummiblandningar. Den nya Medium-gummiblandningen fokuserar på direkt grepp för ultimata prestanda över kortare sträckor. Den nya Endurance-gummiblandningen ger optimal balans mellan grepp och livslängd.

Det slutliga valet av gummiblandningar gjordes efter ett intensivt testprogram med ledande Superbike- och Endurance-förare som Mahias, Freddy Foray och Julien da Costa. Under racingförhållanden kunde både medium- och Endurance-bakdäcken uppnå tredubbla omgångar på Catalunya och dubbla omgångar på Paul Ricard. Det nya framdäcket bevisade också sin livslängd och uppnådde upp till sex omgångar på Catalunya och Paul Ricard. Det motsvarar över 200 varv innan däcket behövde bytas.

GP Racer D212 finns nu till försäljning i Europa i följande specifikationer:

120/70ZR17 Fram – slick (medium)

120/70ZR17 Fram – mönstrat (soft och medium)

160/60ZR17 bak – mönstrat

180/55ZR17 bak – mönstrat (medium och Endurance)

190/55ZR17 bak – slick och mönstrat (medium och Endurance)

200/55ZR17 bak – slick och mönstrat (medium och Endurance)

Läs mer om Dunlop Europe på www.dunlopmotorcycle.se eller följ oss på Twitter @DunlopMoto

Om Dunlop Europe

Dunlop är en världsledande tillverkare av högprestanda- och ultraprestandadäck med imponerande framgångar inom motorsport. Dunlop Europe är teknisk partner till Suzuki Endurance Race Team, Honda Racing och GMT94 Yamaha inom enduroracing, Kawasaki och Team HRC inom MXGP samt är officiell däckleverantör till FIM Moto2- och Moto3-VM.

Dunlop Europes omfattande racingerfarenhet har lett till nyskapande teknologi för däck som används för vardaglig körning.

Däck från Dunlop Europe satt på den motorcykel som vann det första mästerskapet i 500cc för motorcyklar 1949 och dominerade serien under de följande decennierna. År 1991 vann en motorcykel med däck från Dunlop Europe den första av tre World Superbike-titlar i följd. 2008 tog Marco Simoncelli hem Dunlop Europes tvåhundrade vinst i 250cc GP, en serie där Dunlop Europe vunnit 17 VM. 2010 blev Dunlop Europe exklusiv leverantör till Moto2, medan Moto3 följde 2012 och partnersamarbetet med Dorna om att fortsätta leveranserna till de båda största MotoGP-racen förnyades från och med 2015 och framåt.

Enduroracing har dominerats av Dunlop Europes team och förare, med tio Enduro VM-titlar av tolv sedan 2002, samtidigt som alla John McGuinness Isle of Man TT-vinster har skett med Dunlop Europe-däck. Dunlop Europe har vunnit alla tänkbara stora motorcykeltävlingar – från GP VM till Isle of Man TT, från World Superbike och Supersport till World Endurance, med liknande framgångar överlag inom motocross och andra off-road-mästerskap.

De senaste Dunlop Europe-vägdäcken monteras på motorcyklar från ledande tillverkare som Honda, Kawasaki, KTM, Ducati, Yamaha, Harley-Davidson och Suzuki.

.