Seger för De Rooys lastbilsstall i Dakar rallyt 2016 – på Goodyear däck

Seger för De Rooys lastbilsstall i Dakar rallyt 2016 – på Goodyear däck

Bryssel, 20 januari 2016 – De Rooy stallet tog hem segern i lastbilsklassen i Dakar 2016 på lördagen (16 januari), på Goodyear ORD standard offroaddäck. Dakar – eller ”Odysséen” som rallyt numera också kallas – täcker in över 900 mil på 13 dagar i den hårdaste terräng som finns i Argentina och Bolivia, och är allmänt erkänt som världens tuffaste rally.

Över 50 lastbilar från hela världen deltog, och Powerstar Iveco nr 501 tog hem segern i Rosario efter den krävande tävlingen. Det segrande ekipaget använde Goodyear ORD offroaddäck med dimensionen 375/90R 22,5 tillverkade i Luxemburg. Lastbilen kördes av Gerard De Rooy från Nederländerna samt kartläsaren Moises Torrallardona från Spanien och mekanikern Darek Rodewald från Polen. De Rooy-stallet vann inte bara Dakar rallyts lastbilsklass utan den Goodyear ORD utrustade supportlastbilen, körd av Ton Van Genugten, slutförde också rallyt på plats 5 totalt i resultatlistan. För Gerard De Rooy var detta den andra segern i lastbilsklassen i Dakar – han vann lastbilsklassen även år 2012 – men det är första gången som den segrande lastbilen har haft lastbilsdäck från Goodyear.

" Goodyear gav oss fantastisk teknisk support och rådgivning inför Dakar, särskilt för rekommenderade däcktryck. Förhållandena längs Dakar är tveklöst de tuffaste som står att finna. Du ställs inför det värsta av allt – sand, sten och lera – och däcken är en av de viktigaste faktorerna. Goodyear ORD 375/90R 22,5 lastbilsdäck för offroadkörning har varit helt fantastiska och en viktig del i att vi lyckades vinna”, säger Gerard De Rooy.

"Vi gratulerar Gerard De Rooy och stallet till deras stora framgångar och till totalsegern i lastbilsklassen i Dakar 2016. Detta har varit en utmanande och extrem prövning under verkliga förhållanden för våra Goodyear ORD offroadlastbilsdäck. Genom segern i lastbilsklassen och plats 5 för supportlastbilen har Gerard De Rooy och hans stall visat att dessa däck ger höga prestanda även vid extrem offroadkörning”, säger Benjamin Willot som är marknadsföringschef för Commercial Tires hos Goodyear i Europa, Mellanöstern och Afrika.

De Rooy-stallet är baserat i Nederländerna och till ”Odysséen” Dakar 2016 var tre lastbilar anmälda. Samtliga hade utrustats med Goodyear ORD lastbilsdäck för offroadkörning i dimensionerna 375/90R 22,5. Förstalastbilen kördes av Gerard De Rooy, ytterligare en lastbil kördes av De Rooy stallets förare Ales Loprais och supportlastbilen kördes av Ton van Genugten. Man valde Goodyear ORD-däck efter omfattande tester tillsammans med ingenjörer från Goodyear Innovation Center Luxembourg, vilket underlättade för stallet att få fram bästa inställningar och optimera däckprestandan under alla varierande förhållanden som uppstod under Dakar 2016.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 66 000 anställda och tillverkning på 49 anläggningar i 22 länder över hela världen. I företagets två innovationscenter i Akron i Ohio i USA och Colmar-Berg i Luxemburg utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda.

I Goodyear Dunlop Europes däcksortiment för kommersiella fordon och bussar finns mer än 400 olika däck i drygt 55 dimensioner. Många världsledande tillverkare av kommersiella fordon monterar däck från Goodyear som standard, bland andra DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania och Volvo. Goodyear levererar dessutom däck till alla större trailertillverkare. Med Fleet First, som innefattar servicenätverket TruckForce, vägassistanstjänsten ServiceLine 24h, det webbaserade hanteringssystemet FleetOnlineSolutions Internet och Goodyear Retread Technologies, erbjuder Goodyear ett av de bredaste utbuden av servicetjänster i branschen.

Gå in på www.goodyear.com för mer information om Goodyears produkter.

.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181