Svenskarna i vintertrafiken: Så många har varit med i en olycka bakom ratten

Svenskarna i vintertrafiken: Så många har varit med i en olycka bakom ratten

Har du någon gång varit med i en bilrelaterad olycka i vintertid? Då är du inte ensam. En ny undersökning från Goodyear visar att var tredje svensk någon gång varit med om en bilolycka under vintermånaderna. I många fall är vädret en bidragande faktor till olyckor och hela 55 procent av bilisterna uppger att de undviker att köra i kraftigt snöfall.

I Goodyears nya rapport Däckbarometern har däcktillverkaren låtit svenskarna svara på frågor om vinterkörning och vinterdäck. I undersökningen framgår det att en tredjedel av de svarande någon gång varit med om en olycka bakom ratten under vintertid. Samtidigt uppger 41 procent att de kört med sommardäck på bilen fast det råder vinterväglag. Och nio procent svarar att de gjort det vid flera tillfällen.

Fler än hälften av svenskarna uppger att de tycker det är viktigt att byta till vinterdäck i god tid innan det är lag på det. Men även om majoriteten svarar att de prioriterar säkerhet menar hela 15 procent att de inte tycker det är viktigt att byta till vinterdäck i tid. I kombination med siffror som visar att nästintill var fjärde svensk inte drar sig från att sätta sig bakom ratten oavsett väder är detta något som kan innebära fara.

– Under vintertid i Sverige är risken för olyckor högre. Med snö, halka eller nedkylt regn på vägarna är det livsviktigt att inte underskatta vinterdäckens funktion. Det känns därför oroande att så pass många som fyra av tio svenskar någon gång kört med sommardäck på vinterväglag. En önskan är såklart att den siffran ska vara noll och att fler tar däckens funktion på allvar genom att byta i god tid, säger Jenny Wahlsten, Nordic Brand Executive på Goodyear.

Säkrare vinterkörning
Rapporten Däckbarometern innehåller även närmare 700 svenska däckexperters åsikter och tips när det kommer till svenska bilister och vinterkörning. För att bidra till en ökad säkerhet på vägarna har Goodyears experter tillsammans med de tillfrågade däckexperterna listat sina bästa rekommendationer när det gäller bilkörning i vinter.

Detta bör du vara extra vaksam på längs vägen i vinter:

1. Plötslig halka
    Halkan kan många gånger inte synas vilket gör den svår att upptäcka och farlig. Trots torrt väglag en viss sträcka kan halkan plötsligt dyka upp. Något som gör körningen extra riskabel, speciellt om bilen är utrustad med sommardäck. Denna typ av halka är vanlig vid skogspartier och broar eller vägar längs med vatten.
  2. Underkylt regn
    Var observant när det kommer till underkylt regn. Regnet fryser vid kontakt med den kalla marken och halka uppstår. En varningsklocka är om regnet fryser på vindrutan och att det slutar skvätta från bilen framför. Se då till att vara extra uppmärksam och försiktig.
  3. Snöspår/snösträng
    Snöspår innebär att det bildas spår med barmark i körbanan. Då det är bra grepp på barmarken kan körningen kännas säker. Men låt dig inte luras, råkar du köra åt sidan och ut i snön blir väggreppet genast sämre. Vad gäller snösträng innebär det att en sträng med snö bildas i mitten av vägen efter plogning. Om du ska passera strängen, sänk hastigheten eftersom risken för sladd är hög.
  4. Polerad snö
    Är vägbanan snötäckt ökar halkrisken vid tillfällen där fordon startar och stannar. Exempelvis korsningar och rondeller. Snön poleras då av däcken och det blir halt.
  5. Om olyckan är framme
    Om olyckan trots försiktighet skulle vara framme kan det vara bra att ha vissa prylar i bilen. Topp tre saker att ha i bilen under vintertid är enligt Goodyears experter reflexväst, snöskyffel och varma kläder.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Goodyear. Under perioden 20 september till 3 oktober 2019 har sammanlagt 1 038 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre med körkort i Sverige.