Golden Sahara II med Goodyear-däck

Världspremiär för den restaurerade självkörande 1950-talskonceptbilen Golden Sahara II med Goodyear-däck

I samarbete med Klairmont Kollections presenterade Goodyear den restaurerade Golden Sahara II på 2019 års internationella bilsalong i Genève. Golden Sahara II var en ikonisk specialbyggd bil från 1950- och 60-talet, och var en av de första självkörande konceptbilarna. Den var utrustad med lysande, genomskinliga däck som var specialutvecklade av Goodyear.

”1950- och 60-talen var en period av intensiv innovation för Goodyear. Vi samarbetade med pionjärer inom mobilitet i allt från att utforska månen till hastighetsrekord på land”, säger Henry Dumortier, Vice President Consumer för Goodyear Europe. ”Goodyears samarbete i Golden Sahara II-projektet var vårt första steg mot att forma framtiden för autonom mobilitet.”

Golden Sahara II utvecklades av Jim Street och den legendariske specialbilskonstruktören George Barris och var en plattform för att testa nya elektroniksystem. Den hade ett styrsystem med en flygplansinspirerad styrspak för acceleration, bromsning och styrning. Den hade också ett automatiskt bromssystem som använde sensorer för att upptäcka möjliga föremål på vägen.

Bilens däck utvecklades av Goodyear och var gjorda av Neothane, en form av genomskinligt syntetiskt gummi, och hade inbyggd belysning så att däcken kunde lysa. Det var en del av Goodyears bredare forskning kring möjligheten att tillverka däck som kunde hjälpa till att förbättra synligheten under dåliga väderförhållanden eller utrustas med elektronik så att de lyste upp när föraren bromsade.

”Golden Sahara II är ett unikt fordon och en del av amerikansk bilhistoria”, säger Larry Klairmont, grundare och ägare av Klairmont Kollections, ett museum med 300 klassiska och specialbyggda fordon i Chicago, Illinois. ”Mitt team och jag är stolta över samarbetet med Goodyear för att väcka liv i den här ikoniska bilen på 2019 års internationella bilsalong i Genève.”

Under sina glansdagar turnerade Golden Sahara II i USA och förekom på TV och i filmer. Sedan stod den i ett garage i nästan 50 år tills Klairmont Kollections köpte bilen från Mecum Auctions i maj 2018. Golden Sahara II restaurerades med hjälp från Speakeasy Customs and Classics i Chicago och presenterades i Genève på fyra nytillverkade genomskinliga Goodyear-däck.

”Det är en stor ära för oss att än en gång ha fått vara en partner i Golden Sahara II-projektet”, tillägger Dumortier. ”Upptäckter och innovation är fortsatt kärnan i allt Goodyear gör. Att arbeta med projekt som Golden Sahara II och de konceptdäck vi presenterar i Genève är en möjlighet att tänja på gränserna för vår fantasi och föreställa oss möjliga produkter och tjänster i framtiden.”

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 64 000 anställda och tillverkning på 47 anläggningar i 21 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio, och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

För fler bilder, besök nyhetsredaktionen online: http://news.goodyear.eu.

Du kan också följa oss på Twitter @Goodyearpress

Om Klairmont Kollections

Klairmont Kollections är ett privatägt museum i Chicago. Klairmont Kollections öppnades nyligen för allmänheten med ett utrymme på nästan 9 300 m² med 300 bilar utställda i mångskiftande stilar. Fordonen sträcker sig från bilar från förra sekelskiftet till unika historiska fordon som Golden Sahara II. Med ett tillhörande konferensutrymme som rymmer sittplatser för upp till 250 personer är Klairmont den perfekta platsen för bilentusiaster, turistgrupper och företagsevent.

Webbplats:www.klairmontkollections.com

Twitter: @klairmont_kars