Gå direkt till innehåll
Version 2.0 av bränslekalkylatorn hjälper åkerier att minska bränslekostnaderna och CO2-utsläppen ännu mer

Pressmeddelande -

Goodyear Dunlop har uppgraderat den kostnadsfria, webbaserade kalkylatorn för bränslebesparingar som lanserades i februari 2012. Bland förbättringarna i den nya versionen återfinns EU:s däckmärkningsklassificeringar, uppdaterade data, fler lastbilskonfigurationer och fler språk.

Kalkylatorn lanserades för att hjälpa åkerier utvärdera hur valet av däck, aerodynamiska hjälpmedel, förarutbildningar och andra förändringar påverkar bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen.  Åkerier kan ’konfigurera’ sina fordon på sina datorer och beräkna förändringarnas effekt på bränslekostnader och koldioxidutsläpp.

Nu kan klassificeringarna enligt EU:s nya däckmärkningsregler för bränsleeffektivitet, som införs i november, tas med i beräkningen för mer noggranna däckjämförelser.  Utöver de fem tidigare fordonskonfigurationerna innehåller den nya versionen dessutom stela 6 × 2-fordon och sexaxliga 44-tons ramstyrda  fordon.

Det är enkelt att använda kalkylatorn.  Du hittar den på www.fleet-calculator.eu och efter inloggningen visas symboler för fordon, aerodynamiska hjälpmedel, däck och förare.  I fordonsavsnittet finns sju olika fordonstyper att välja mellan, följt av alternativ för att täcka användningsområden, körsträcka och bränslekostnad.  Nästa avsnitt är aerodynamiska hjälpmedel, där olika typer kan väljas.  Det tredje avsnittet är däck och här väljs däckmärkningsklassificeringar, körsträcka och kostnader.  Slutligen går det att välja utbildningsnivå i föraravsnittet.  När alternativen har valts går det att hämta en PDF-fil med resultaten direkt.  Resultaten visar de aktuella årliga driftkostnaderna i euro utan bränslebesparande åtgärder samt resultaten med de valda åtgärderna inräknade.  Dessa visas som:

-          Nettokostnadsbesparing per år

-          Årlig CO2-besparing i kg

-          Årlig bränslebesparing i liter

-          Bränslebesparing per 100 km

Kalkylatorn är tillgänglig kostnadsfritt för åkerier och andra som är intresserade.

Om du vill använda kalkylatorn besöker du www.fleet-calculator.eu

Ämnen

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181