Jonas Colting klar som lagledare i GORE-TEX® Active Challenge 2012

Triathleten och författaren Jonas Colting coachar det svenska landslaget i GORE-TEX® Active Challenge den 19 april. Han och programledaren Claes Åkeson utgör nu det starka ledarteam som kan föra Sverige till efterlängtad revansch i den andra upplagan av årets tuffaste utmaning.
- Ingen kan vara mer pepp än jag. Den här gången tar vi norrmännen! säger Jonas Colting.

Jonas Colting, född 1973, är inom träningskretsar en välkänd triathlet och har flera gånger stått på prispallen i den stenhårda tävlingen Ultraman World Championships. Han har även korats till svensk mästare i triathlon vid ett antal tillfällen. Colting, som kommer från Borås, är i grunden simmare, men har utvecklat löpning som sin främsta gren.

Som lagledare och coach för det svenska landslaget i GORE-TEX® Active Challenge den 19 april i år har han säkerligen de rätta förutsättningarna att leda det svenska laget till seger över norrmännen, som vann det första GORE-TEX® Active Challenge hösten 2011.

Tillsammans med den välkände tv-profilen Claes Åkeson, tidigare chefredaktör för Runner's World, som programleder direktsändningen från Stockholm, utgör de ett starkt ledarteam för det svenska laget.  Precis som förra året leds den norska sändningen av Morten Borgersen och det norska laget coachas av Mads Kaggestad.

I GORE-TEX® Active Challenge tävlar två lag mot varandra i sex etapper på stationära cyklar och löpband. Lagen ska ta sig virtuellt till varandras huvudstäder. Lagen röstas fram på nätet och tävlar i respektive huvudstad, Oslo och Stockholm, samtidigt. Tävlingen sänds på webben och tittarna har chansen att påverka lagens förutsättningar under tävlingens gång. Vem som helst kan söka till tävlingen, men det är en fördel om man är i god fysisk form och har ett starkt psyke. Sex personer tar plats i varje landslag. Lagen utrustas med kläder i GORE-TEX® Active Shell-materialet

Jonas Colting är förutom en firad triathlet även författare, föreläsare, skribent, rådgivare och coach inom träning och hälsa. Han organiserar dessutom ett antal så kallade "Colting Camps" varje år där både nybörjare och motionselit samlas under några dagar för att träna tillsammans med Jonas och andra elittriathleter.

Jonas pratar och skriver  om hälsa som ett livslångt projekt och om hur våra inlärda och förutfattade meningar om åldrande, funktionalitet och förmåga låter vår inneboende potential förbli ouppfylld. 2005 kom han med sin första bok "Jag vill ju bara se bra ut naken" och 2007 kom den uppföljande kokboken med samma namn. "Den nakna hälsan", en guidebok om vägen till naturligt välmående,  kom 2010.

Meriter i korthet:

1:a Ultraman World Championships 2004 och 2007
2:a VM långdistans 2004
3:a VM långdistans 2001
4:a VM långdistans 2005
2:a EM långdistans 2007
1:a EM lagtempo 2001
1: Elba Ironman 2005
2:a Ironman New Zealand 2002
4:a EM långdistans 2005
Flerfaldig svensk mästare triathlon.
Svensk seniormästare simning, långdistans 2005.
En Svensk Klassiker Nonstop på 25.17, aktiv tid 17.50, genomförd 11-12 juli 2004
Trefaldig svensk mästare Ö till Ö, en av Sveriges tuffaste multisporttävlingar.

• active challenge