Familjeföreställningen Äventyret Aladdin till Scandinavium

Familjeföreställningen Äventyret Aladdin kommer till Scandinavium söndagen den 4 mars nästa år. Föreställningen är en komisk äventyrsmusikal för hela familjen med skådespelare från den svenska artisteliten, en stor ensemble, spektakulär iscensättning och nyskriven originalmusik. I huvudrollerna ser vi stjärnor som Markoolio, Claes Malmberg, Kim Sulocki, Charlie Grönvall och Renaida Braun.

- Det är fantastiskt roligt att kunna erbjuda ytterligare en väldigt underhållande familjeföreställning i Scandinavium. Äventyret Aladdin är en fascinerande historia och med den ensemblen kommer det att bli magiskt bra, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Biljetterna släpps imorgon torsdag 30 mars kl. 09.00.

Mer information finns på gotevent.se.

Så här skriver arrangören Dröse & Norberg Productions i sitt pressmeddelande:

Dröse & Norberg, producenterna bakom publik- och kritikersuccéerna Snövit – the Musical och Trollkarlen från Oz, är tillbaka och presenterar nu stolt Äventyret Aladdin. Världspremiär 26 december 2017 på Stockholm Waterfront med efterföljande Sverigeturné vintern och våren 2018.

Äventyret Aladdin är en komisk äventyrsmusikal för hela familjen med skådespelare från den svenska artisteliten, en stor ensemble, spektakulär iscensättning och nyskriven originalmusik.

Äventyret Aladdin – det enda äventyr du behöver!

Lämna den kalla Norden och följ med till den mytomspunna orienten. Magiker, flygande mattor och vilda dromedarer. Humor och drama möter kärlek och ljuv musik. Lägg därtill en lustig och lite försmådd ande så får du ett fartfyllt och riktigt roligt äventyr för alla mellan 3 och 100 år.

– Det ska bli tokroligt att vara med i Aladdin, säger Marko Lehtosalo som gestaltar den hemska och baksluge magikern El Zallham. – Jag har tidigare arbetat med Dröse & Norberg i föreställningen Trollkarlen från Oz. Jag tycker att de är väldigt bra på att ta gamla sagor och modernisera dem, få sagorna att vara aktuella och lite busroliga. Det är nog därför som jag tackade ja till att vara med i Äventyret Aladdin, fortsätter Marko. – Det är ett bra gäng och en rolig historia och så är det kul för mig att få spela så där otroligt ond och grym (fniss). Jag får ofta spela ganska  roliga och galna roller så det ska bli kul att få visa den ”mörka” Markoolio också. Jag lovar att Äventyret Aladdin kommer bli en upplevelse som ni aldrig tidigare sett. – Att spela för alla barn och vuxna och att det är en familjeföreställning, det tycker jag är det roligaste med Aladdin, fortsätter Claes Malmberg. I Äventyret Aladdin spelar Claes rollen som Anden. En omåttligt försmådd ande som försöker, på sitt alldeles egna lilla vis, bistå sin mästare med något sånär precisa önskningar som inte alltid går enligt planerna.

Som Markos ohängde kumpan ser vi den karismatiske kroppsekvilibristen Kim Sulocki i rollen som den fett svängande dromedaren Jabaar.

– Jag tycker att det ska bli jättekul att vara med i Äventyret Aladdin. Det är speciellt det där med de tre önskningarna. Att man kan få precis vad som helst är ju en kittlande tanke, säger Kim. – Jag ser fram emot att jobba med Marko, det är han och jag som är ”the very bad guys” här.

Musikaldebuterande Charlie Grönvall och Renaida Braun spelar Aladdin och prinsessan Safa.

– Jag har alltid älskat musikaler och sagan Aladdin har något väldigt speciellt, säger Charlie. Att få göra en av huvudrollerna känns helt fantastiskt. – Jag är med i Äventyret Aladdin eftersom jag älskar att sjunga och dansa, fortsätter Renaida. Jag måste dock lära mig hur en prinsessa rör sig, jag är mer cool i verkligheten ... tror jag.

Handling

Äventyret Aladdin är berättelsen om en fattig yngling vid namn Aladdin (Charlie Grönvall), som rövas bort av El Zallham (Markoolio), en ond och gniden trollkarl, för att hämta en magisk oljelampa från en grotta. Aladdin hittar lampan och när han rengör den dyker en lustig och något försmådd ande upp (Claes Malmberg). Anden äger förmågan att uppfylla all världens önskningar. Aladdin blir med andens hjälp en rik ung man, han klär ut sig till en prins för att fånga hjärtat hos landets prinsessa Safa (Renaida Braun). Under tiden smider trollkarlen lömska planer och stjäl tillbaka den magiska lampan med hjälp av sin kumpan Jabaar (Kim Sulocki), den fett svängiga dromedaren. Vad händer sedan? Lyckas Aladdin överlista trollkarlen? Vågar han berätta sanningen om sig själv för prinsessan? Och vad håller den flygande mattan-Zlatan på med?

På scen:
Markoolio, Claes Malmberg, Kim Sulocki, Charlie Grönvall och Renaida Braun med stor ensemble.
Manus och regi: Robert Dröse.
Producent: Anna Norberg.
Originalmusik: 12 nyskrivna låtar av Martin Landh.
Världspremiär: 26 december 2017 på Stockholm Waterfront. Sverigeturné vintern och våren 2018.
Längd: ca 2 timmar och 20 minuter (inkl 25 min paus).
Sittkuddar finns. Begränsat antal.
Bildskärm finns.
Produktion: Dröse & Norberg Production AB, drosenorberg.se
Kontakt för förhandsreportage, intervjuer och recension:
Ulrika Norén, 070-624 12 39, ulrika.n@drosenorberg.se eller Josefin Söderlind: josefin@drosenorberg.se, 073-510 82 55

MEDVERKANDE ARTISTER

MARKO LEHTOSALO

Marko Kristian Lehtosalo (mer känd som Markoolio) är född i Lahtis, Finland. När han var sex månader gammal flyttade familjen till Stockholmsförorten Orminge. Markoolios första singel ”Sommar och sol” kom 1998 och blev en stor hit. Han släppte sitt debutalbum ”Sticker hårt” samma år. Därefter har han släppt flera album och medverkat i en mängd musikaler och pjäser samt tv- och radioproduktioner, såsom Karlsson på taket smyger igen på Oscarsteatern och tv-serien Familjen Rysberg på Barnkanalen. Han har deltagit i Melodifestivalen flera gånger, vunnit det populära tvprogrammet Let´s Dance och varit programledare i RIX MorronZoo. Markoolio har tidigare varit med i en Dröse & Norberg-produktion – Trollkarlen från Oz, i vilken han spelade Lejonet.

I Äventyret Aladdin gestaltar Marko den hemska och baksluge magikern El Zallham. I detta äventyr skyr El Zallham inga som helst medel för att bli den största, bästa och snyggaste trollkarl som någonsin existerat.

CLAES MALMBERG

Claes Malmberg blev rikskänd för sin rollfigur Ronny Jönsson. Han gick sedan över till att turnera som ståuppkomiker och slog sig då ihop med Lennie Norman. Tillsammans gjorde de en större föreställning och tv-programmet Måndagsklubben (som senare blev Onsdagsklubben) på Kanal 5 med Caroline Giertz som programledare.
Claes har en gedigen erfarenhet som skådespelare och har medverkat i en rad uppsättningar. Han har varit med i Les Misérables på Cirkus i Stockholm, Annie på Nöjesteatern i Malmö, Little Shop of Horrors och fick en Guldmask för bästa manliga huvudroll i The Producers – Det våras för Hitler i Anders Aldgårds regi på Chinateatern. Han har medverkat i Astrid Lindgren-filmer som Lotta på Bråkmakargatan och Kalle Blomkvist – Mästerdetektiven lever farligt. Han har berättat fräckisar i tv-programmet Pratmakarna, medverkat i dramaserien Saltön och spelat i komediserier som Kusiner i kubik och Pappas Flicka. Han har även synts i TV-underhållningsprogram som Doobidoo, Sing-A-Long och Så ska det låta.
De senaste åren har han bland annat spelat på Gunnebo slott utanför Göteborg. Han har haft ett samarbete med regissören Anders Aldgård, som resulterat i flera föreställningar, både vad gäller enmansshower och musikaler. Malmberg deltog i Melodifestivalen 2013 tillsammans med Tommy Körberg, Mats Ronander och Johan Rabaeus i gruppen Ravaillacz. De tog sig till final och slutade på en tiondeplats.
I Äventyret Aladdin spelar Claes rollen som Anden. En omåttligt försmådd ande som försöker, på sitt alldeles egna lilla vis, bistå sin mästare med något sånär precisa önskningar som inte alltid går enligt planerna.

KIM SULOCKI

Kim musikaldebuterade redan som 11-åring i musikalen Nine på Oscarsteatern. Därefter har han medverkat i en mängd musikaler och pjäser och belönats med Guldmasken två gånger – 1991 för Grease på China teatern och 2002 för Hurman lyckas i business utan att bli utbränd på Intiman. 2004 medverkade Kim igen i Grease, denna gång på Göta Lejon samt spelade i Sweet Charity på Intiman mot Nanne Grönvall. Kim har även gjort huvudroller i Den Stora Premiären på Fredriksdalsteatern, The Producers på China, Spamalot på Nöjesteatern, Oscars och på Folketeatret i Oslo.
Kim har tidigare varit med i en Dröse & Norberg-produktion – Trollkarlen från Oz, i vilken han spelade Plåtmannen. Nu senast har vi sett honom i Göta Lejons Förklädet som den italienske älskaren Aldalpho, och så i Oscarsrevyn på Oscars. Han har även medverkat i en rad tv- och filmproduktioner. Värt att nämnas är humorserien Karatefylla.
Kim är utbildad på Svenska Balettskolan, där han gick i sex år, samt ett år vardera på HB Studio i New York, och LAMDA i London. Med stor bravur och ett och annat suspekt danssteg gestaltar Kim den fett svängande dromedaren Jabaar i Äventyret Aladdin.

CHARLIE GRÖNVALL

Charlie Grönvall är 27 år och född och uppvuxen i Stockholm. Han kommer från en av Sveriges mest framgångsrika musikfamiljer. Mamma är artisten Nanne Grönvall, pappa producenten Peter Grönvall och farfar Benny Andersson.
Under gymnasiet gick Charlie på Rytmus i Stockholm och spelade med sin bror Felix i bandet Little Great Things. År 2014 deltog gruppen i Melodifestivalen. År 2016 deltog Charlie i Idol, placerade sig trea och blev därmed känd för hela svenska folket. Nu satsar Charlie på en solokarriär.
Charlie har tidigare arbetat som förskolelärare och brinner mycket för barn- och ungdomsfrågor. Han har tidigare arbetat ideellt inom Rädda Barnens ungdomsförbund. Med sin sprudlande personlighet och oändliga energi antar Charlie rollen som Aladdin i Äventyret Aladdin. En nyfiken liten grabb som gillar äventyr och antar alla slags utmaningar.

RENAIDA BRAUN

Renaida är 19 år och född i Bukoba, Tanzania där hon adopterades av sin svenska mamma som då jobbade i Bukoba. När Renaida var fyra år flyttade hon med sin mamma och storasyster Erica till Nyköping där Renaida är uppvuxen. Hon har alltid älskat att sjunga och redan som liten uppträdde hon med sång och dans. Hon har också medverkat i filmer, barnprogram och reklamfilmer under uppväxtåren. På högstadiet gick hon i musikklass och på gymnasiet på Kulturama och pendlade till Stockholm. Sitt andra gymnasieår studerade Renaida på Svenska skolan i Kenya, vilket var en stor upplevelse för henne. Hösten 2016 var Renaida med i Idol där hon gick rätt genom rutan och med sin naturligt positiva utstrålning och fantastiska sångröst tog sig till en sjätteplats. I Äventyret Aladdin är Renaida den pushiga prinsessan Safa. Mystiskt busig och självständig på ett sätt som bara en tjej som vet vad hon vill kan vara.

Aladdin produktionen stöttar Lions hjälpprojekt för syriska flyktingbarn, kallat ”De glömda barnen”, som befinner sig nära den syriska gränsen. Du som går på föreställningen kommer att få möjlighet att bidra till att syriska flyktingbarn som befinner sig nära gränserna till Syrien får konkret hjälp via Lions. ”Vi väljer att stötta Lions i dess arbete för utsatta barn i Syrien och angränsande länder. Vi ser det som en självklarhet och det känns fantastiskt bra. Vi ser verkligen fram emot att få samarbeta med Lions”, säger Anna Norberg och Robert Dröse från Dröse & Norberg Production.