Kärlek, forskning och dagboksanteckningar bakom Allsvenskans bästa naturgräs

Got Event är Göteborgs evenemangs- och arenabolag. Vi driver tio arenor tillsammans med 125 medarbetare och cirka 600 timavlönade personer. Här får du möta några av våra hjältar.

Kära dagbok, idag var det 12 grader och…

I stort sett varje dag sedan 2009 har det förts dagboksanteckningar och i stort sett varje vecka har anteckningarna och bilder skickats till konsultföretaget STRI i England. Där har man analyserat och återkopplat. Resultatet av forskning, engagemang, kunskap, hårt arbete och en faslig massa kärlek stavas: Gamla Ullevi – enligt många Allsvenskans bästa gräsplan för fotboll.

Säsongen är längre, belastningen och slitaget större samtidigt som kraven på underlagen på Europas topparenor är extremt höga. Idag förväntas vi kunna spela nationell och internationell toppfotboll i Sverige på naturgräs närmast året runt, från tidig vår till en bit in i vintern. Lösningen för vissa blir konstgräs. Andra kämpar med naturgräs – till de flesta fotbollsälskares stora glädje.

– Det är klart att naturgräs är något alldeles extra jämfört med konstgräs. När de allsvenska lagen eller damlandslaget kommer hit får vi ofta väldigt positiv respons för att gräset på Ullevi är i toppskick, säger Janne Lungberg, förman på nationalarenan Gamla Ullevi, som är en av tio arenor som drivs och underhålls av Göteborgs evenemangs- och arenabolag Got Event.

Gamla Ullevi står sig utan tvivel väldigt bra även i internationell jämförelse. Mattan som ligger på plats idag hyllas av många besökare. Även det faktum att Gamla Ullevi är nationalarena för svenska damlandslaget ställer extra höga krav. Dessutom är det hemmaarena för IFK Göteborg i allsvenskan ochÖrgryte och Gais som i år spelar i näst högsta ligan, Superettan.

– Belastningen förra året var extremt tuff. Under förra våren hade vi dessutom allsvenska Häcken här tills deras nya arena, Bravida Arena, blev klar. Sammanlagt blev det 76 tillfällen förra året vi hade matcher på Gamla Ullevi, säger Janne.

Normalt sett kan det bli aktuellt att byta gräsmatta varje år på en anläggning som Gamla Ullevi. Den mattan som ligger nu har legat sedan 2011. Det faktum att gräset på Gamla Ullevi vårdas väl sparar också stora pengar. En omläggning av gräsmattan beräknas kosta cirka två miljoner kronor.

– Den befintliga mattan kommer att ligga kvar även i år, säger Janne, som tack vare sina kunskaper i ämnet också är ute och föreläser i hur man vårdar naturgräs på bästa sätt.

En som njuter av gräset på Gamla Ullevi mer än många andra är Blåvitts målvakt John Alvbåge. Som målvakt vet han vikten av ett bra underlag. Samtidigt som han hyllar underlaget och stora delar av Gamla Ullevi passar han på att peka på saker som han tycker kunde vara bättre.

– Gamla Ullevi byggdes 2006 och är en relativt ny arena. Trots det känns den inte speciellt modern. Miljön ”bakom” är väldigt spartansk, omklädningsrummen är som vilka omklädningsrum som helst, här finns för få restaurangplatser och en fotbollsarena som Gamla Ullevi borde självklart vara helt stängd. Går man utanför arenan ska man ju inte kunna titta in – utan bara höra att därinne händer något spännande och dramatiskt! Med inte allt för stora medel borde man också kunna ”branda” eller ljussätta arenan beroende på vilket hemmalag som spelar. Det är ganska små insatser som skulle öka känslan, säger John Alvbåge.

Alvbåge, som förra året blev vald till årets målvakt i Allsvenskan och även skrev ett nytt treårskontrakt med Blåvitt, har rykte om sig att säga vad han tycker oavsett om det är ris eller ros. När vi kommer till gräsmattan, stämningen på Gamla Ullevi, fansen och en hel del annat blir det ros med minst samma intensitet:

– Ullevimattan är nästan alltid i perfekt skick, antagligen den bästa i Allsvenskan. Tittar man runt målen, där det ofta brukar vara slitet, så är ”vår” matta lika fin där som ute vid hörnflaggan. Personalen gör verkligen ett kanonjobb, vilket gör det lättare för oss att göra ett bra jobb på planen. Gamla Ullevi är vår borg och vårt hem. När Gamla Ullevi är välfyllt, vilket den var under förra säsongen, så är det en enorm känsla att spela där, säger John Alvbåge, vars IFK Göteborg hamnade på andra plats i Allsvenskan säsongen 2015.

Slutligen en liten detalj: det där med att Gamla Ullevis gräsmatta inte är mer sliten i målområdet är ett speciellttrick. Har du varit på plats inför en match så har du kanske sett att nästan all uppvärmning sker vid ett tillfälligt mål vid sidan om det ordinarie målet. Enda tillfället som man får värma upp i det ordinarie målet är när man slår inlägg.

– Ja, det stämmer. Det där är en grej som vi kör stenhårt på. Inför matcherna berättar vi alltid för gästande lag vad som gäller vid uppvärmningen på Gamla Ullevi och de flesta tycker att det är okej, säger Janne Lungberg.

TEXT: Lars Sjögrell

• Bollsporter