Gothenburg Horse Show 2022 satsar ytterligare på tillgänglighet

Imorgon släpps biljetterna till nästa års Gothenburg Horse Show. Efter årets inställda tävlingar och de svenska ryttarnas stora framgångar är intresset rekordstort. Evenemanget 2022 satsar stort på ökad tillgänglighet och erbjuder nu syn- och teckenspråkstolkning till samtliga tävlingsklasser via Got Events tillgänglighetsapp. Dessutom finns möjlighet att följa tävlingarna digitalt via GHSLive.

Lotta Nibell är vd på Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag Got Event som arrangerar Gothenburg Horse Show:

- Jag både hoppas och tror att vi får se fullsatta läktare i februari nästa år. Vi har enormt duktiga svenska ryttare och jag vet att många hästälskare längtar efter att få uppleva den magiska stämningen i Scandinavium igen.

Got Event arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor där tillgänglighet och inkludering är viktiga komponenter. Att använda vårt eget evenemang för att utveckla hållbara evenemang är en tydlig strategi.

- Det känns väldigt bra att göra vårt uppskattade evenemang tillgängligt för många fler, både genom tillgänglighetsappen och genom att vi gör evenemanget till ett hybridevenemang, säger Erika Olsson, projektledare för Gothenburg Horse Show.

Och fortsätter:

- Nu syn- och teckenspråkstolkar vi hela evenemanget och via vår plattform GHSLive kan du ta del av alla tävlingsklasser, shower, uppvärmningsarenan och studioinnehåll även om du inte har möjlighet att ta dig till Göteborg.

Unikt världsevenemang inom ridsporten

Gothenburg Horse Show är ett av Göteborgs största årligen återkommande evenemang och rankas som en av världens främsta inomhustävlingar inom ridsporten. Tävlingarna är en del i ridsportens världscup och sedan starten 1977 har tävlingarna stått värd för 24 världscupfinaler. Det är något helt unikt och ingen annan stad kommer ens i närheten av det. I internationella sammanhang kallas därför Gothenburg Horse Show ofta för ”Home of the FEI World Cup™”.

Programpunkter för alla

Gothenburg Horse Show har, precis som alla andra år, något för alla smaker. Förutom att världens bästa ekipage tävlar i världscupklasserna i hoppning och dressyr lyfts de unga ryttarna och hästarna fram i flera olika klasser, bland annat det nya ungdomskonceptet Arena Youth Tour. Även populära showinslag finns representerade med både Mounted Games, Agility och en av årets nykomlingar Agria Käpphästcup. En annan nyhet bland programpunkterna är paradressyr som genomförs under fredagen.
Som vanligt ingår också entré till EuroHorse som pågår hos grannen Svenska Mässan mellan den 24 – 27 oktober.

Evenemang är bra för Göteborg och göteborgarna

Stora internationella evenemang har en stor betydelse för Göteborg. De leder till ett rikt idrotts- och kulturutbud och bidrar till att staden uppfattas som en attraktiv plats att bo, leva och vistas i. Inresande turister är viktiga för besöksnäringen som nu håller på att återhämta sig från pandemin. Ungefär 80 procent av publiken på Gothenburg Horse Show är turister som spenderar mellan 80 och 100 miljoner kronor i samband med sitt besök i Göteborg.

Gothenburg Horse Show 2022 pågår 23 – 27 februari.
Biljetterna släpps torsdagen den 14 oktober kl. 09:00.

Här hittar allt du behöver veta:
www.gothenburghorseshow.com

För mer information vänligen kontakta:

Lotta Nibell, vd Got Event

Erika Olsson, projektledare Gothenburg Horse Show

• gothenburg horse show

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor; Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Scandinavium, Valhallarinken, Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP och Valhalla Sporthallar. Starka varumärken som alla bidrar till att Göteborg upplevs som en attraktiv och spännande stad att bo i, att arbeta i och att besöka.

Vi arrangerar också - tillsammans med Svenska Ridsportförbundet - Gothenburg Horse Show som är en av världens främsta inomhustävlingar för ridsport.

Varje år besöker cirka 2 miljoner människor ungefär 400 idrotts- och underhållningsevenemang på någon av våra arenor. Dessutom välkomnar vi årligen nästan en halv miljon badbesökare till Valhallabadet.

Vi är cirka 140 medarbetare som ger allt för att skapa bra förutsättningar för att genomföra evenemang i världsklass. Vi brukar säga att vi bidrar till att skapa magiska ögonblick!