Upplev magiska ögonblick i Scandinaviums digitala museum!

I samband med att Göteborg fyller 400 år firar vi även att Scandinavium har 50-årsjubileum! För att uppmärksamma jubilaren har Got Event skapat ett digitalt museum fullt av magiska ögonblick från arenans begynnelse fram till idag.

Vi har botaniserat och dykt ner i Scandinaviums minst sagt gedigna arkiv och förevigat gamla posters, autografer, biljetter och foton. Dessutom har flera personer bidragit med sina bästa minnen från arenan. Allt detta är samlat i det digitala museet.

– Det har varit en ära att få arbeta med det här projektet! Målet har varit att synliggöra arenans historia och dela med oss av allt fantastiskt material till allmänheten. Vi hoppas att så många som möjligt, gammal som ung, hittar in till vårt digitala museum för att ta del av de magiska evenemang som ägt rum på Göteborgs alldeles egna Kålleseum. Och om någon sitter inne på mer spännande material som vi kan lägga till i vårt museum tar vi givetvis gärna emot det. Hör av er i så fall, hälsar Sanna Magnusson entusiastiskt, marknadschef på Got Event som är Göteborgs Stads arena och evenemangsbolag.

Den 4 juni startar vår nostalgitripp! Då kan du uppleva Scandinaviums första årtionde (70-talet) i det digitala museet. Därefter släpps de kommande årtiondena fyra veckor framåt.

Till det digitala museet

Arkitekten Poul Hultberg ritade de första skisserna till vad som skulle bli Scandinavium redan på slutet av 1940-talet. Första spadtaget togs dock inte förrän 1969 och i samband med Göteborgs 350-årsfirande 1971 stod arenan klar. Sedan dess har evenemangen avlöst varandra och världsartister, sportstjärnor och ryttare i absoluta toppklass har gästat.

– Scandinavium har varit en oerhört lyckad investering för Göteborg. Att sedan 1971 ha levererat så många fantastiska upplevelser, och för så många även minnen för livet, är enastående. Magiska ögonblick i kombination med samhällsnytta och betydande turistekonomiska intäkter till staden tycker jag vi ska vara mycket stolta över, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Arenafrågan är fortsatt på tapeten, men oavsett vad som händer i framtiden kan vi konstatera att Scandinavium har gett oss miljontals magiska ögonblick under sina 50 år.

Nu vill vi veta, vad är ditt bästa minne från Scandinavium? Dela gärna med dig under hashtag #Scandinavium50 och följ oss i sociala medier:

Scandinaviums Facebook
Scandinaviums Instagram

Evenemangsstatistik
Antal evenemang: cirka 4 600
Antal evenemangsbesökare: över 28 miljoner
Antal europamästerskap: 16
Antal världsmästerskap: 18
Antal Gothenburg Horse Shows: 45 varav 15 världscupsfinaler
Antal Frölundamatcher: Över 1 200 (cirka 10 miljoner besökare)

Kontaktperson:
Susanna Magnusson