Got Event medverkar i Greentopias satsning på klimatneutrala städer 2030

Got Event är en av flera initiativtagare till Greentopia – ett unikt samarbete som samlar evenemangsnäringen för att bidra till klimatneutrala städer 2030.

Livemusikbranschen, idrottsrörelsen och svenska städer har gått samman för att minska de klimatavtryck som evenemang för med sig. Startskottet för Greentopia och det gemensamma arbetet sker vid vår klimatkonferens i Helsingborg den 2–3 september där ett löfte kommer presenteras.

Evenemang är ett allt viktigare verktyg för samhällsutveckling. Här finns en kraft och makt att påverka och förändra. Just därför har evenemang en stor potential att bidra till, trycka på och påskynda klimatomställningen.

- Hållbarhet är en prioriterad fråga för Got Event som bara når framgång genom samarbete. Klimatkrisen är akut och Greentopia ger en bra grund för vårt fortsatta arbete. Tillsammans utvecklar vi konkreta metoder och arbetssätt och vi ser fram emot att driva utvecklingen med våra partners och arrangörer som är varmt välkomna att stötta initiativet, säger Lotta Nibell, vd på Got Event.

Anslutna till Greentopia kommer målmedvetet arbeta för att minska de klimatavtryck som evenemangen medför, men ska också arbeta aktivt för att påverka besökare och andra intressenter för att tillsammans bidra till målet om klimatneutrala städer 2030. I fokus är områdena mat & dryck, transporter och textilier.

Initiativtagare är Svensk Live, Riksidrottsförbundet, Destination Eskilstuna, Borås TME, Göteborg och Co, Got Event, Luger, Liseberg, Blixten & Co, Storsjöyran, och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond. Satsningen finansieras via det strategiska Innovationsprogrammet Viable Cities.

Program för The Helsingborg Summit, den 2–3 september

Kontakt:
    Lotta Nibell
    lotta.nibell@gotevent.se

Joppe Pihlgren på Svensk Live:
    joppe@svensklive.se

Presskontakt:
    Ebba Lindqvist PR
    brev@ebbalindqvist.se

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor; Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Scandinavium, Vahallarinken, Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP och Valhalla Sporthallar. Starka varumärken som alla bidrar till att Göteborg upplevs som en attraktiv och spännande stad att bo i, att arbeta i och att besöka.

Vi arrangerar också - tillsammans med Svenska Ridsportförbundet - Gothenburg Horse Show som är en av världens främsta inomhustävlingar för ridsport.

Varje år besöker cirka 2 miljoner människor ungefär 400 idrotts- och underhållningsevenemang på någon av våra arenor. Dessutom välkomnar vi årligen nästan en halv miljon badbesökare till Valhallabadet.

Vi är cirka 140 medarbetare som ger allt för att skapa bra förutsättningar för att genomföra evenemang i världsklass. Vi brukar säga att vi bidrar till att skapa magiska ögonblick!