Aktuell väderprognos v. 24

Aktuell väderprognos v. 24

Vi har i dagsläget en komplex samling av lågtryckscentrum med tillhörande frontsystem uppradade över Atlanten mellan 45N och 60N. Dessa väntas komma in över oss under torsdag och ge frontnederbörd i hela landet under nästkommande dagar.

Vindriktningen är parallell med isobarerna och glesheten på isobarerna ger också en hint om hur kraftiga vindarna är. Dessutom rör sig vinden medurs kring högtryck och moturs kring lågtryck. Med denna information kan vi se att vindriktningen på dagens analyskarta bestäms av högtrycket över norra Atlanten och lågtrycket över Finland och är övergripande nordlig över hela landet.

Långtidsprognoserna GFS och EC ger idag att två frontsystem går över oss från torsdag till söndag. Detta ger kraftigare vind och nederbörd som är intressant för att bestämma produktion och förbrukning på timbasis i våra fyra elområden. Exakt när ett frontsystem går in över landet och hur fort det passerar är svårt att förutsäga då det rör sig om längre prognoser.

Enligt både GFS och EC kommer det första frontsystemet in under natten mot torsdag och ger nederbörd i hela landet minst fram emot fredag. Därefter menar GFS att lördagen bjuder på uppehåll i väntan på nästa frontsystem över söndag, medan det enligt EC kommer att vara en snabbare avlösning mellan frontsystemen.

Från starten av nästa vecka ser läget ut att bli mer stabilt igen och om vi ska tro på en så lång prognos så har vi ett högtryck från sydöstra Europa som sträcker sig in över oss under mitten av nästa vecka. Om den prognosen stämmer kan tidiga semesterfirare hoppas på soliga och, som det ser ut nu, varma dagar under veckan som kommer.

/ Gästskribent – Irene Helmersson, meteorolog