Elcertifikat - Kontrollstation 2015

Elcertifikat - Kontrollstation 2015

Den 11e februari förra veckan så släppte Energimyndigheten sin rapport inför kontrollstation 2015. I elcertifikatsystemet finns det återkommande kontrollstationer där möjlighet ges att skruva på de olika parametrarna som riggar upp systemet. Inför den här kontrollstationen så har Energimyndigheten sett på utvecklingen av marknadspriset i sin helhet samt utbud och efterfrågan på elcertifikat inom handelssystemet. Syftet med varför dessa parametrar bevakas extra noggrant är för att det i slutändan är den allmänna investeringsviljan i ny förnybar elproduktion som avgör om våra nationella mål kommer att uppnås eller inte.

Läget som det är just nu borgar för en avtagande investeringsvilja då marknadspriset per producerad kWh inte räcker till för att täcka kostnaderna förknippade med elproduktionen. Elpriset är lågt för tillfället och kommer troligen vara så en överskådlig tid framöver. Priset på elcertifikat har inte heller orkat upp nämnvärt och ger inte heller den något större bidrag till den totala ersättningen för producenten.

Det som Energimyndigheten kan göra någonting åt är att påverka förhållandet mellan utbud och efterfrågan. I dagsläget tyngs marknaden av ett överskott och då är det jobbigt för priserna att stiga. Inför kontrollstationen 2015 föreslås att kvotplikterna höjs kraftigt. Kvoten avgör hur mycket elcertifikat en konsument behöver anförskaffa och står i relation till årsförbrukningen. När kvoterna höjs från 2016 och framåt så innebär det helt enkelt att efterfrågan på elcertifikat stiger och detta kommer få priserna att lyfta. Den höjning av kvoten som är föreslagen är massiv och kommer innebära kraftigt höjd efterfrågan på elcertifikat.

Den spontana reaktionen på rapporten var att priset på spotkontrakt steg med ungefär 20 SEK för att sedan sakta falla tillbaka i en rekyl på uppstället. Än så länge har prisreaktionen varit modest i jämförelse med den kraftiga sprängladdning som Energimyndigheten levererat och fortsatta prishöjningar är att vänta.

Martin