Sommarstiltje på elbörsen…

Det märks att vi befinner oss i inledningen av sommarens stora semesterperiod. Omsättningen på elbörsen har sjunkit drastiskt de senaste dagarna.

Vi gör en tillbakablick och ser då att spotpriset den senaste månaden i det närmaste konstant kommit ut högre än marknadens förväntningar. Leveransen för juni blev drygt 29,5 öre /kWh, ca 5 öre högre än samma tid förra året.

Det råder fortsatt ett visst underskott i hydrobalansen och framförallt i vattenmagasinen, även om situationen förbättrats avsevärt under försommaren. Producenterna lyckas, trots förbättringen, hålla uppe spotpriset en bit över marginalkostnaden för kolkraft. Orsaken är till stor del vattenfördelningen mellan de olika magasinen.

Många producenter har helt enkelt fortsatt mycket dåligt med vatten och kan därför inte köra för fullt, medan ett fåtal har gott om vatten.  P.g.a. den ”snedfördelade” konkurrenssituationen som uppstår vet de ”välförsedda” producenterna om att om de väljer att spara lite grann på sitt vatten, så kan de pressa upp priset väsentligt.

När det gäller marginalkostnaden för kolkraft har fallet som vi sett tidigare under våren och försommaren stannat av, vilket också gäller årskontraktet för el (Yr-14). Vi tror dock att oron kring den makroekonomiska utvecklingen i Europa och skuldkrisen kommer ta ny fart efter sommaren. Vi ser därför fortsatt fallande marginalkostnader framför oss.

//Sandra