Pressmeddelande: Göteborg Energi firar 400-åringen med historiska bilder och berättelser

Pressmeddelande -

I över 150 år har Göteborg Energi försett Göteborg med ljus och värme. Nu firar vi stadens 400-årsjubileum med att bjuda på en kavalkad av historiska bilder och berättelser på webben.

Sedan Skandinaviens första stadsgasverk byggdes i Rosenlund 1864 har stadens energisystem byggts ut, förändrats och förbättrats på en rad olika sätt. Nu kan alla ta del av den historiska utvecklingen på vår webb. Rosenlundsverkets historia, elektricitetens införande i Göteborg, fjärrvärmens tillkomst och det försvunna yrket lykttändare är några axplock ur innehållet.

– Detta är vår present till Göteborg och det känns väldigt roligt att kunna göra vårt historiska material tillgängligt för alla. Energihistorien är lång och brokig. Vi hoppas att vår sajt ska ge besökarna både nöje och ny kunskap. Bilderna är dessutom fria för nedladdning och användning i andra sammanhang, säger Anette Myrheim, kommunikationsdirektör på Göteborg Energi.

Förutom vår webb-satsning på historiska bilder deltar Göteborg Energi i firandet av Göteborg på flera andra sätt. Utsmyckning av elskåp med historiska bilder, live-målning av vår elnätsstation vid Lilla Bommen och huvudpartnerskap till Göteborgsvarvet Marathon i september är några exempel. Vi ser också till att jubileumsfirandet i Frihamnen kan strömförsörjas på ett tryggt sätt.

Ta del av våra historiska bilder och berättelser här:

För mer information kontakta:

Cecilia Erdalen, presschef på Göteborg Energi, 070-466 04 28, cecilia.erdalen@goteborgenergi.se