Pressmeddelande: Insamling av fotbollsutrustning på Energikicken

Pressmeddelande: Insamling av fotbollsutrustning på Energikicken

Att ha råd med fotbollsutrustning är långt ifrån självklart för många göteborgsfamiljer. Under fotbollsturneringen Energikicken den 21-23 maj genomför vi därför, tillsammans med Göteborgs Stadsmission, en insamling där de deltagande klasserna kan ta med fotbollsskor, benskydd och bollar som de själva inte längre behöver. Prylarna som kommer in tas om hand och delas ut till barn som behöver.

– Barn växer fort. Ibland så fort att ett par fotbollsskor som passar på våren inte längre passar på hösten. Det finns familjer i Göteborg som inte har råd att köpa ny fotbollsutrustning till sina barn så ofta. Vissa har inte råd att köpa nytt överhuvudtaget.

– Göteborgs Stadsmission möter många av dessa familjer varje vecka i olika verksamheter. Familjer vars pengar inte räcker ens till det mest nödvändiga som ordentliga vinterkläder till barnen eller mat på bordet hela månaden. Föräldrar kan helt enkelt inte prioritera inköp av fotbollsskor säger Eva Barron, samordnare för familjeaktiviteter på Göteborgs Stadsmission.

Energikicken är en årlig fotbollsturnering för femteklassare i Göteborg som anordnas av Göteborg Energi och IFK Göteborg. Fokus är kamratskap, ha skoj och fair play. I år väntas 5000 barn att vara med.

– Att som barn inte kunna delta i fritidsaktiviteter på grund av fattigdom skapar ett socialt utanförskap. Vi vill tillsammans med Göteborgs Stadsmission försöka förändra, även i det lilla. Genom insamlingen under Energikicken vill vi ge fler barn chansen till delaktighet och gemenskap, säger Anette Myrheim, kommunikationschef på Göteborg Energi.

Läs mer om Energikicken här:

För mer information kontakta:

Cecilia Erdalen, presschef Göteborg Energi, 070-466 04 28, cecilia.erdalen@goteborgenergi.se

Tomas Carlström, insamlings- och kommunikationschef Göteborgs Stadsmission, 0709-18 13 16 tomas.carlstrom@stadsmissionen.org

Göteborg Energi är ett energibolag som ägs av Göteborgs Stad vilket innebär att vi arbetar för alla göteborgare och med hela staden. För oss handlar det om att tänka lite längre och ta ett större ansvar.