Turné ska göra göteborgarna mer energismarta

Göteborgarna är redan energismarta, men vi kan bli ännu bättre. Under tre veckor ger sig Göteborg Energi ut på bussturné för att på gator och torg hjälpa göteborgarna att spara energi.

– Som göteborgarnas egna energibolag har vi bra koll på hur energianvändningen i staden ser ut. Att vi till exempel gör åt mer energi på vintern än på sommaren är kanske inte så överraskande, men genom smart agerande i vardagen kan vi tillsammans minska energiförbrukningen och skapa en mer hållbar stad, säger Anna Honnér, marknads- och försäljningsdirektör på Göteborg Energi.

Energiresan, som bussturnén kallas, gör under tre veckor sex stopp i olika delar av Göteborg. De första stoppen blir torsdagen den 29 oktober på Drottningtorget och den 31 oktober på Friskväderstorget i Biskopsgården.

– Vi vill komma ut och möta göteborgare i olika stadsdelar. På plats ger vi energirådgivning för de som önskar. Vi hoppas på en riktig energikick både för oss och de vi möter, säger Anna Honnér.

Turnéfakta Energiresan:

Torsdag 29 oktober, klockan 12.00-19.00, Drottningtorget

Lördag 31 oktober, klockan 10.00-16.00, Friskväderstorget Biskopsgården

Torsdag 5 november, klockan 12.00-19.00, Järntorget

Lördag 7 november, klockan 10.00-16.00, Angereds Centrum

Torsdag 12 november, klockan 12.00-19.00, Stigbergstorget, Majorna

Lördag 14 november, klockan 10.00-16.00, Frölunda Torg mellan Kulturhuset och affärscentrum

Mer information om turnén: www.goteborgenergi.se/energiresan

Se också några av våra energitips på nästa sida.

Hjärtligt välkomna att besöka turnén och prata energi med oss och göteborgarna!

För mer information kontakta:

Anders Bersten, presskontakt Göteborg Energi, telefon 070 - 523 72 30

Åtta smarta energitips som sparar både pengar och miljö

1. Håll rätt temperatur i kyl och frys; +5 ͦC respektive -18 ͦC. Varje grad extra kostar fem procent mer i energi. Att optimera temperaturen sparar 100 kronor per år.

2. Utnyttja eftervärme när du lagar mat. Stäng av spisplattan 5 minuter innan maten är klar (inte induktionsspis)och isolera kärlet. Använd lock. Ugnen stänger du av 10 minuter innan. Matlagning med eftervärme ger godare och saftigare mat samt kan spara200 kronor per år.

3. Byt till Led-lampor och anpassa belysningen till dina behov. För dekorationsbelysning kan du spara 95 procent av energin. Släck när du inte behöver ljuset. Övergång till Led hos de mest använda armaturerna och släckdisciplin sparar minst 300 kronor per år.

4. Minska standby-elen med hjälp av grenkontakter så att du helt stänger av din TV-anläggning och datorutrustning. Låt inte mobilladdaren sitta i kontakten. Ger sparmöjlighet på 300 kronor per år.

5. Fyll diskmaskinen. Att diska med maskin drar bara en tredjedel så mycket vatten och energi i form av varmvatten jämfört med handdisk när du kör med fulla maskiner. Konsekvent fulladdad maskindisk kan spara 300 kronor per år.

6. Lufttorka tvätten. Har du möjlighet att huvudsakligen lufttorka din tvätt i stället för att använda torktumlaren sparar du upp till 800 kronor om året.

7. Välj energisnålt när du köper nya apparater. Funderera på drifttiden och antal år du kommer använda apparaten. En TV har du i 10 år och då blir 50 W lägre effekt en besparing på 1000 kronor, alltså 100 kronor per år.

8. Finns någon stor elslukare i ditt hem? Golvvärme i badrum, handukstork, akvarium, vattensäng, infravärme på balkongen… Leta rätt på den och ha koll. Låt till exempel inte sköna golvvärmen stå på i onödan, sätt in tidur. Behovsstyrning sparar lätt400 kronor/år.

Ett komplett energiföretag med stark miljöprofil som tillsammans med våra kunder skapar hållbara energilösningar i dag och i morgon.