Ultima Vez Foto: Danny Willems

Högt tryck på biljettförsäljningen till Göteborgs dans- och teaterfestival

Biljetterna till årets upplaga av Göteborgs dans- och teaterfestival är eftertraktade. Nära hälften av samtliga biljetter är redan sålda och intresset fortsätter vara stort. Varje dag säljs både paketerbjudanden och biljetter till enskilda föreställningar.

- Vi tar det som ett kvitto på att kvaliteten och mångfalden i årets program uppskattas, men också att vi når ut med vår kommunikation och att de intresserade uppskattar våra erbjudanden, berättar festivalchef Martin Hansson.

40% av alla biljetter till festivalen är redan sålda. Att detta sker i ett så tidigt skede visar på en stor efterfrågan hos publiken.

- Det finns säkert flera samverkande faktorer, utvecklar Martin Hansson. I år är festivalen tillbaka i augusti och startar under Kulturkalaset, och i samarbete med flera av stadens större scener innehåller den också fler stora produktioner än tidigare. Sedan har festivalen fått ett hem på Stora Teatern och med det en tydligare profil. Vi har lyckats boka flera starka artister till festivalen i år – stora namn som Katie Mitchell, Laurie Anderson, Ultima Vez och Batsheva lockar alltid publik. Slutligen är det roligt att vi ser fina resultat av det hårda arbete som alla medarbetare i festivalen lägger ner, avslutar Martin Hansson.

Läs mer om festivalen och köp paketerbjudande eller biljett på gdtf.se.

Göteborgs dans- och teaterfestival är en av Sveriges mest etablerade festivaler för internationell scenkonst. Förutom gästspel inom dans, teater, nycirkus och performance arrangeras seminarier, samtal, workshops och filmvisningar.

Nästa upplaga arrangeras 18–27 augusti 2016 i samarbete med de stora scenkonstinstitutionerna och några av de fria scenerna i Göteborg. Under årets festival kommer delar av programmet dessutom att pulsera ut till flera olika platser i Västra Götaland i en ny regional satsning. Nytt är också att Stora Teatern är festivalens nav och nya mötesplats.