Foto: Andrea Macchia

Gastkramande dansteater med belgiska Peeping Tom och föreställningen Diptych

Den 8 juni gästas Göteborgs dans- och teaterfestival och GöteborgOperans Stora scen av det belgiska danskompaniet Peeping Tom med Diptych där de två verken The Missing Door och The Lost Room satts ihop till en gastkramande berättelse om hopplöshet.

En grupp människor är instängda i ett surrealistiskt drama. De gav sig ut i jakten på sin dröm, men är nu vilse i mystiska labyrinter. Alla dörrar som leder ut verkar låsta.

Den tvådelade föreställningen Diptych rör sig mellan dans och teater och bjuder in till en spännande, skrämmande och instängd fantasivärld med ett unikt scenspråk och enastående dansare.

"Diptych är en nervkittlande thriller för scen med dansare som rör sig som om de vore animerade och med en precision i det koreografiska språket som får allt att kännas overkligt och ändå rysligt bekant. Formatet suger in publiken i berättelser som är läskiga, fascinerande och oförglömliga. Vi har velat bjuda in det här kompaniet till festivalen länge och är väldigt glada över att nu ta emot dem på GöteborgsOperan.", säger Sarah Melin, programansvarig på Göteborgs dans- och teaterfestival.

Föreställningen är skapad av det belgiska danskompaniet Peeping Tom med koreograferna Gabriela Carrizo and Franck Chartier som har ett långt förflutet inom några av Europas främsta danskompanier. Formspråket som präglar Diptych är sprunget ur en förtätad process där dansarna är medskapare.

Föreställningslängd ca 70 min
Koncept och koreografi: Gabriela Carrizo, Franck Chartier.

På scen: Konan Dayot, Fons Dhossche, Lauren Langlois, Panos Malactos, Alejandro Moya, Fanny Sage, Eliana Stragapede, Wan-Lun Yu, Thomas Michaux, Raphaëlle Latini, Ismaël Colombani, Annalena Fröhlich, Louis-Clément Da Costa.

Ljusdesign: Tom Visser, Gabriela Carrizo, Justine Bougerol.
Kostym: Seoljin Kim, Yichun Liu, Louis-Clément Da Costa, Sara van Meer, Lulu Tikovsky, Wu Bingyan.
Teknisk koordination: Pjotr Eijckenboom, Hugues Girard, Emily Brassier, Bram Geldhof, Tim Thielemans, Giuliana Rienzi, Clement Michaux, Lisa Gunstone, Robin Appels, Thomas Michaux, An Van Der Donckt.
Verksamhetschef: Veerle Mans.

Samproduktion: Opéra National de Paris, Opéra de Lille, Tanz Köln, Théâtre National Wallonie-Bruxelles, deSingel Antwerp, GREC Festival de Barcelona, Festival Aperto / Fondazione I Teatri (Reggio Emilia), Torinodanza Festival / Teatro Stabile di Torino – Teatro Nazionale (Turin), Dampfzentrale Bern.

Peeping Tom
Diptych: The Missing Door & The Lost Room