Cosmic Latte av Sonya Lindfors. Foto: Uwa Iduozee.

Ny nordisk scenkonst presenteras under Göteborgs dans- och teaterfestival

Göteborgs dans- och teaterfestival gör i år nedslag under ett helt år till och med augusti 2022. I oktober presenteras festivalens andra kapitel med fyra nordiska scenkonstverk under namnet Stages - ny nordisk scenkonst. Resterande festivalprogram presenteras den 29 oktober.

Stages är en plattform för nordisk scenkonst där festivalen samarbetar med externa curatorer för att blicka ut och presentera spännande samtida konstnärskap.

I årets festival är curatorsduon Terry Johnson och Sara Bergsmark inbjudna. Tillsammans har de skapat ett program av fyra nordiska konstnärskap. Det är verk som skapar nya gemensamma rum parallellt med att de synliggör mellanrummen i samtiden. I de abstrakta såväl som i de hyperrealistiska ingångarna finns en intention om att låta materialet växa - ur eller ikapp sin tid.

"Vi skickade in vårt curatoriska förslag 11 månader innan pandemin bröt ut. I vårt förslag fanns fyra konstnärskap och verk som vi upplevde på olika sätt engagerar sig i potentialen kring vad det är och kan innebära att dela tid och rum tillsammans - som kollektiv, som performer och publik, som ett sätt att syna samtiden.

I samband med pandemin fick samtalet om att dela tid och rum ett tydligt nytt lager av mening. Plötsligt hade vi mycket tid men inga gemensamma rum. Vikten av att dela upplevelser, gemenskap och om än tillfällig kollektivitet, blev kännbar. Vi är glada att vi nu är på en plats då vi kan öppna upp för dessa rum igen tillsammans med fyra fantastiska konstnärskap i oktober.", berättar Therese Terry Johnson och Sara Bergsmark.

Om curatorerna
Sara Bergsmark och Terry Johnson är båda scenkonstproducenter, framförallt aktiva inom fältet för dans och koreografi. Hösten 2021 startar de upp en gemensam verksamhet där de arbetar med konstnärskap, curering och produktion utifrån en värdegrund i kollektiva processer.

Programmet för Stages 1-24 oktober 2021:

Cosmic Latte / Sonya Lindfors (FI)
1 oktober / Stora Teatern, Göteborg / Dans
Året är 3020 och vårt logiska tänkande har dekonstruerats. Svart och vitt är inte längre motsatser utan innehåller varandras egenskaper. Universums färg är Cosmic latte. Beige.

Cheers Helgebostad/Rueslåtten (NO)
2 oktober / Frölunda Kulturhus, Göteborg / Dans
Dansaren och koreografen Kristin Ryg Helgebostad går tillbaka till sina rötter som cheerleader för ishockeylaget Frisk Asker. Resultatet blir en cheerleader-show som du aldrig tidigare sett den.

Mermaid(s) of the Hyper Sea /
Snorre Elvin (DK)
19, 20 oktober / Skogen, Göteborg / Performance
Ritualer med kroppsvätskor, sång, dans och tedrickande blir symboler för ett sökande kring kön, identitet, dekonstruktion, kärlek och maktlöshet men också den egna förvandlingen till sjöjungfru.

Tender Protest SeriesMariana Suikkanen Gomes (SE)
23, 24 oktober / Skogen, Göteborg / Performance
Minnen, ritualer, brandtal, bekännelser och sensoriska spår. Vad innebär det att vara levande? Mariana Suikkanen Gomes undersöker ömhet och sårbarhet.

Kontakta pressansvarig Linnéa Fredriksson på linnea.fredriksson@kultur.goteborg.se för intervju med Sara Bergsmark och Terry Johnson.

Läs mer om Stages på gdtf.se.