Nytt samarbete mellan Göteborgs Dans & Teater Festival, Nordiska Akvarellmuseet och Vitlycke Centre for Performing Arts

Göteborgs Dans & Teater Festival ordnar dansresidens i samarbete med Nordiska Akvarellmuseet och Vitlycke Centre for Performing Arts. Det är koreografen och dansaren Alma Söderberg och bildkonstnären Hendrik Willekens som arbetar med sitt kommande verk IDIOTER.

IDIOTER är en konsertföreställning där Alma och Hendrik har tagit fram musik som synkar och lägger en bädd till Almas personliga sätt att intensivt leka med rytm och Hendriks liveteckningar av geometriska landskap. Just nu arbetar Alma och Hendrik med att ta fram verket, på två skilda men lika natursköna platser.

– Vi är redan helt uppslukade av platsen och stämningen. Och estetiken, innehållet känns helt rätt, säger Alma Söderberg efter att ha anlänt till Tjörn.

VISNING AV IDIOTER

Den 15 februari kl 15.00 visas en work in progress av IDIOTER på Nordiska Akvarellmuseet.

Föreställningen IDIOTER har sin Nordenpremiär på Göteborgs Dans & Teater Festival som pågår mellan den 14 och 20 maj.

Alma Söderberg och Hendrik Willekens befinner sig på Nordiska Akvarellmuseet fram till söndagen den 16 februari. Efter det åker de vidare till Vitlycke Centre for Performing Arts där de fortsätter sitt residens.

”Rytm driver mig, konstant, till att göra saker. Det är inte ett val, rytm arbetar i mig; jag har ingen makt över det. Nu använder jag trummaskiner, röst och kropp för att fånga rytmen. Utan att hålla tillbaka omfamnar jag flödet.” – Alma Söderberg

”Tecknandet hittar mig, jag behöver inte tvinga mig till det. Det är inte ovanligt att jag tecknar innan frukost eller kaffe. Jag hittar bordet på min väg mot köket, sitter ner, börjar. Det bara händer.” – Hendrik Willekens

IDIOTER är en del av EU-projektet NXTSTP och är en samproduktion mellan Göteborgs Dans & Teater Festival, Kunstenfestivaldesarts Brussels, och Baltoscandal Festival i Rakvere. Som medproducenter står även SPRING Performing Arts Festival och workspacebrussels, samt Het Veem Theater Amsterdam.

Göteborgs Dans & Teater Festival: www.festival.goteborg.se

Nordiska Akvarellmuseet: http://akvarellmuseet.org/

Vitlycke Centre for Performing Arts: https://www.facebook.com/VitlyckeCentreForPerformingArts

Alma Söderberg: http://almasoderberg.com/

Hendrik Willekens: http://hendrikwillekens.tumblr.com/

NXTSTP: http://www.nxtstp.eu/home

I maj 2014 gästas Göteborg av konstnärer från Beirut, New York, Gent, Hamburg, Bamako och Oslo. Politisk samtidssatir, nära berättelser, dans, musik och cirkus presenteras. Att skapa en angelägen festival som visar sin samtid och är skapad med närvaro är vårt mål.

Hela scenkonstprogrammet och biljetter släpps på fettisdagen den 4 mars!

Festivalen presenterar, förutom föreställningsprogrammet, ett omfattande seminarieprogram samt skapar en mötesplats för konstnärer, publik och bransch – såväl nationell som internationell.