Test genomförs med att i appen Parkering Göteborg visa de aktuella luftföroreningarna som ett moln över staden

Nudging av bilister ska öka det hållbara resandet

Göteborg är den svenska stad som har störst problem med hälsofarliga luftföroreningar. En ökad medvetenhet i kombination med attraktiva val ska få bilister att kombinera sin resa till förmån för en ökad andel hållbar mobilitet. Det är idén när Göteborgs Stads Parkering med hjälp av två Chalmersstudenter tagit fram förslag till en ny funktion i appen Parkering Göteborg.

Media välkomnas att bevaka nästa realtidstest tisdagen den 7 maj från kl 07.30. Starten går från Lahallsvägen 155 i Mölnlycke och avslutas vid fontänen på Järntorget i Göteborg. De tre resenärerna kommer att välja tre olika sätt att ta sig till målpunkten. Den första beräknas anlända till Järntorget tidigast 8.15.

Om vi blir medvetna om hur vi själva kan minska vår klimatpåverkan med hjälp av visualisering, kommer vi då att göra mer hållbara resval?

De två mastersstudenterna vid Chalmers School of Entrepreneurship, Dilan Ustunyagiz och Jackson Malcolm,har utvecklat ett förslag som de hoppas ska öka det hållbara resandet. Metoden de valt utgår från en teori som kombinerar kunskap om kommunikation och beteendevetenskap, så kallad nudging.

Så här skulle det kunna fungera: Du ska åka in till ditt arbete i centrala stan från det ytterområde där du bor, eller för att shoppa eller gå på ett event. Valet står mellan bil och kollektivtrafik eller en kombination. Du tittar i appen Parkering Göteborg där de aktuella luftföroreningarna visas som ett moln över staden. Om du ser att det just idag är mycket luftföroreningar i centrum kan du bestämma dig för att inte bidra till dem, om det fungerar för dig att inte välja bilen den dagen.

– Att ändra beteenden är svårt. Ökad kunskap och att de hållbara alternativen uppfattas som attraktiva är avgörande, säger Maria Stenström, vd på Göteborgs Stads Parkering. Därför är det viktigt att vi testar hur det fungerar i verkligheten. Och det är också skälet till att vi väljer att delta i relevanta forskningsprojekt.

Dilan och Jackson har teoretiskt beräknat tid och kostnad för olika alternativ och sedan genomfört resan i verkligheten i ett första försök där starten gick i Olofstorp. Att parkera utanför staden och byta till kollektivtrafiken var det vinnande valet både vad gäller tid, ekonomi och miljö vilket framgår av studenternas faktablad. Testet kommer att genomföras ytterligare en gång. Nästa tillfälle blir den 7 maj.

Därefter blir det dags att utvärdera möjligheten att genomföra projektet fullt ut. I det ingår att se hur realtidsmätning av luftföroreningar kan genomföras. Samtidigt genomförs en webbenkät för att se vad som är attraktivt för kunderna och vad som skulle kunna få bilisten att välja alternativ som inte bidrar till luftföroreningarna i centrala stan.

För ytterligare information, kontakta gärna mastersstudenterna :
Dilan Ustunyagiz
(på engelska), e-post: dilan.ustunyagiz@p-bolaget.goteborg.se, telefon 0737-66 95 90
Jackson Malcolm, e-post: jackson.malcolm@p-bolaget.goteborg.se, telefon 0737-71 75 82
eller: Jonas Eriksson, pressansvarig Göteborgs Stads Parkering, telefon 0736-66 06 01

Göteborgs Stads Parkering AB är ett kommunalt bolag och ägs av Göteborgs Stad. 2018 hade vi 94 anställda och omsatte cirka 502 mkr.

Vår vision är att vara en motor för hållbar mobilitet. Vi ska bidra till att människor kan röra sig på ett hållbart sätt i hela Göteborg. Vi vill att människor ska hitta flytet i sin vardag, åka kollektivt eller med cykel när de kan men även kunna använda bil när de måste.

Bolagets utgångspunkt och främsta bidrag i arbetet med hållbar mobilitet är vårt ansvar för 71 000 parkeringsplatser som samordnas inom tjänsten Parkering Göteborg.

För mer information om Göteborgs Stads Parkering, besök www.p-bolaget.goteborg.se