Mandana Moghaddam, The Silence, filmstill från videoverk. Courtesy of the artist

Mot en annan värld – välkommen på pressvisning

30 oktober öppnar Göteborgs konstmuseum en retrospektiv utställning med konstnärer i framkanten inom svensk samtidskonst. Utställningen är en del av Stenastiftelsens jubileum och presenterar ett urval av stiftelsens kulturstipendiater. Välkommen på pressvisning av Mot en annan värld torsdag 28 oktober.

I ett curerat urval av de tjugofem årens stipendiater speglar utställningen Mot en annan värld. 25 år av svensk samtidskonstSten A Olssons Kulturstipendium en dynamisk och mångbottnad period av svensk konsthistoria.

– Utställningen visar verk av Sveriges mest betydande konstutövare runt sekelskiftet 2000 och framåt – det urval som Stenastiftelsen gjort motsvarar samtidskonstens framkant under perioden. Kulturstipendiet har blivit en institution som är med i att mejsla fram den svenska konstens samtidshistoria, säger Patrik Steorn, chef för Göteborgs konstmuseum.

Presentationen består av både äldre verk och nyproducerade alster, där ett stort antal medier och konstnärliga uttryck kommer till uttryck. Måleri, skulptur, textil, rörlig bild, fotografi och platsspecifika installationer skapar en komplex helhet, där både den konsthistoriska överblicken och det enskilda konstnärskapets utveckling uppmärksammas i lika hög utsträckning. Såväl Göteborgs konstmuseums samling som Stenastiftelsens samling är representerade.

Pressvisning
Välkommen till pressvisning torsdagen den 28 oktober kl 11.
Etagen, Göteborgs konstmuseum.

Medverkande: Patrik Steorn, museichef, Magnus af Petersens, curator, och Anna Hyltze, enhetschef för utställningar och samlingar. Representant för Stenastiftelsen och några av konstnärerna kommer att finnas på plats för intervjuer.

Vänligen anmäl ditt deltagande senast måndag 25 oktober till
Eva Rosengren, eva.rosengren@kultur.goteborg.se

Eva Rosengren, Presskontakt
031-368 31 64, eva.rosengren@kultur.goteborg.se

Anna Hyltze, Enhetschef för utställningar och samlingar
031-368 35 20, anna.hyltze@kultur.goteborg.se

Patrik Steorn, Museichef

031-368 35 01, patrik.steorn@kultur.goteborg.se

MOT EN ANNAN VÄRLD

25 år av svensk samtidskonst

Sten A Olssons Kulturstipendium

Etagen

30 oktober 2021–13 februari 2022

Curator: Magnus af Petersens, oberoende curator och skribent.

Medverkande konstnärer:

Katarina Andersson, Lotta Antonsson, Jonas Dahlberg, Nathalie Djurberg/Hans Berg, Andreas Eriksson, Jens Fänge, Hilda Hellström, Henrik Håkansson, Axel Karlsson Rixon, Kent Lindfors, Jenny Magnusson, Mandana Moghaddam, Ida-Lovisa Rudolfsson och Jörgen Svensson.

Utställningen är producerad i samarbete med Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.