Gå direkt till innehåll
Omslagsbild, Ronja Rövardotter, Göteborgs konstmuseum © Design Ilon Wikland AB. Ronja Rövardotter: TM och © The Astrid Lindgren Company

Upplev äventyr och vardagsliv i Ilon Wiklands bildvärldar

Ilon Wikland är en av Sveriges mest älskade barnboksillustratörer. Med Ronja Rövardotter, Bröderna Lejonhjärta, Madicken och Karlsson på taket, samt ett stort antal egna bildberättelser, har hon gjort djupa intryck hos flera generationer av barn och vuxna. I den hittills största utställningen i Sverige, Ilon Wiklands bildvärldar. Saga, äventyr och vardagsliv visas drygt 400 originalverk i en lekfull miljö som uppmuntrar barnens eget utforskande.

– Ilon Wikland har haft mycket stor betydelse för illustrationskonsten i efterkrigstidens Sverige. Det här är första gången som publiken får möjlighet att se alla delar av Wiklands omfattande konstnärliga produktion och jag tror att det finns något för varje generation att känna igen sig i. Det är också ett tillfälle att visa mer ur Göteborgs konstmuseums samling av barnboksillustrationer. Samlingen är Sveriges största i sitt slag med närmare 2 600 bilder från 1850 och fram till idag, däribland 147 verk av Ilon Wikland. Jag hoppas att utställningen bidrar till att fler upptäcker Ilon Wiklands bildvärldar och barnboksillustration som en konstform i sin egen rätt, säger Patrik Steorn, museichef vid Göteborgs konstmuseum.

Ilon Wikland föddes i Estland 1930 och kom som 14-åring till Sverige. Hon började tidigt sin bana som illustratör. Det nära samarbetet med Astrid Lindgren inleddes 1954 och pågick under flera decennier. Ilon Wikland har dessutom illustrerat åt fler författare såsom Mary Norton, Barbro Lindgren och Kerstin Thorvall. Hennes senaste publikation är Peter och vargen som kom ut 2014 och bygger på Sergej Prokofjevs klassiska verk.

– Vi vill att utställningen blir en plats där unga och gamla kan mötas i glädjen till sagans och bildens magi. Utställningen kommer att bjuda på såväl igenkänning som överraskningar när flera av Ilon Wiklands folkkära illustrationer visas tillsammans med mer okända sidor av konstnärskapet, berättar Freja Holmberg, intendent vid Göteborgs konstmuseum och curator för utställningen.

Motiv med förebilder från Hapsal och Tallinn
Ilon Wiklands bildvärldar innehåller såväl ståtliga borgar som färgrika trähus, djupa skogar och ringlande kullerstensgator. Flera motiv har förebilder i Wiklands estniska bakgrund och påminner om miljöerna i Hapsal och vyerna från Tallinn där hon växte upp. Ilon Wikland har med egna ord och bilder berättat om sin barndom och sina erfarenheter som flykting. De händelser hon genomlevde som tonåring kan på många sätt påminna om oron i vår egen tid. Göteborgs konstmuseum vill med utställningen uppmärksamma att det är 80 år sedan den stora flykten från Estland ägde rum. I pedagogiska aktiviteter och programpunkter berörs teman som flykt och krig ur ett barns perspektiv.

Lekfull gestaltning och aktiviteter för barn och unga
Genom utställningens utformning bjuds besökaren in på upptäcktsfärd i Ilon Wiklands bildvärldar. Den stora mängden verk som visas i utställningen ackompanjeras av storskaliga väggillustrationer och lekfulla scenografier som lyfter fram detaljer och karaktärer ur hennes rika produktion. Under utställningsperioden erbjuds ett generöst program med visningar, föreläsningar och ett stort utbud av aktiviteter för barn och unga. Studion är öppen för eget skapande i Ilon Wiklands anda.

Till utställningen produceras en katalog med förord av Patrik Steorn och texter av Freja Holmberg.

PRESSVISNING
Torsdagen den 23 maj kl 11, Etagen, Göteborgs konstmuseum. Vänligen anmäl ditt deltagande senast tisdag 21 maj till Malin Opperud: malin.opperud@kultur.goteborg.se

VERNISSAGE
Vernissage med invigningstal lördagen den 25 maj kl 14.

Ilon Wiklands bildvärldar. Saga, äventyr och vardagsliv
Göteborgs konstmuseum